Zprávy

Boj o delší úlevy pro CNG. Některá ministerstva jsou proti, rozhodnout má příští vláda

Nejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda Auto
Nejprodávanějším vozem na CNG je u nás Škoda Octavia G-Tec. Foto:Škoda Auto

Chystané prodloužení daňového zvýhodnění stlačeného zemního plynu (CNG) až do roku 2025 rozděluje vládu. Návrh ministerstva průmyslu a obchodu na jeho uzavření s Českým plynárenským svazem dává plynařům jistotu, že až do roku 2025 bude spotřební daň na CNG výrazně nižší oproti naftě či benzínu. To se ale řadě ministerstev nelíbí.

Nesouhlas některých resortů ukazují zaslané připomínky k materiálu, které má server Zdopravy.cz k dispozici. Ministerstvo průmyslu a obchodu v něm navrhlo postupné zvýšení spotřební daně za CNG až do roku 2025, které ale palivo nadále výrazně zvýhodní. Server Zdopravy.cz informoval o chystaném prodloužení úlev jako první v polovině září.

Například místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavel Bělobrádek se domnívá, že by současná vláda neměla memorandum vůbec řešit.

„Nepokládáme za zcela standardní, aby končící vláda uzavřela memorandum ovlivňující daňovou politiku státu těsně v závěru svého mandátu a navíc pro období, které je relativně vzdálené. Nadto neexistuje žádná časová tíseň, která by tento krok vyžadovala,“ uvedl jeho resort v připomínkách.

Ministerstvu financí se nelíbí i formulace memoranda, která podle něj nese právní rizika a proto ho chce upravit tak, že nebude soudně vymahatelné. „Porušení smluvního závazku ze strany státu by mohlo vést k riziku mezinárodních arbitráží a sporů o náhradu škod,“ uvedlo ministerstvo v připomínkách. Podle názoru úřadu nelze nyní zavazovat budoucí vládu či ministra k jejich vlastní hospodářské politice, pokud by se cesta k naplnění jejich cílů odchýlila od memoranda. „Memorandem lze pouze signalizovat doporučení, jak lze ke stanovení sazeb přistupovat. Memorandem také nelze bránit poslancům a senátorům, aby v budoucnu navrhli zvýšení sazby daně nad stanovenou mez,“ uvedlo ministerstvo financí. To poslalo v rámci zkráceného meziresortního připomínkového řízení nejvíce připomínek.

Ministerstvo pro místní rozvoj váhá, zda vůbec chce být součástí memoranda. V rámci vypořádání připomínek požaduje svolat jednání všech dotčených ministerstev za účelem vyjasnění důvodu vzniku memoranda a pozice státu v tomto memorandu. Chce také řešit postavení zemního plynu vůči jiným alternativním palivům. „Teprve na základě výsledku tohoto jednání se MMR rozhodne, zda bude signatářem tohoto memoranda,“ uvedlo ministerstvo v materiálu.

Výrazně proti jsou i některé oborové asociace, například Česká asociace LPG. Podle jejího předsedy Ivana Indráčka memorandum zavádí zcela zbytečnou dotační politiku segmentu trhu, který ji již nepotřebuje. „Zároveň došlo k významnému technickému vývoji klasických motorů a ačkoli lze zemnímu plynu přiznat určité emisní výhody, jsou již dnes zanedbatelné,“ dodal Indráček.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora