Infrastruktura Železnice

Bizarní problém na železnici. Vlaky musí zpomalit kvůli vzrostlé kukuřici

Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy
Motorový vůz řady 810 po modernizaci v korporátním nátěru Českých drah. Foto: České dráhy

Vlaky mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem musí od srpna u Katusic zpomalit před přejezdy až na desetikilometrovou rychlost.

Od 16. srpna platí rozkaz Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který zpomaluje rychlost na přejezdu blíže Mladé Boleslavi na 30 kilometrů v hodině a na dalších na 10 kilometrů v hodině.   Jako důvod je v rozkazu uvedená vzrostlá kukuřice. Ta je už tak vysoká, že přes ní není dobře vidět.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové problém s majitelem pole řeší. „Vyzvali jsme ho, aby zvolil jiné vhodné, především nižší, plodiny. S ohledem na aktuální rozhledové podmínky způsobené vzrostlou kukuřicí musí být rychlost snížena. Po sklizni se samozřejmě opatření zruší,“ dodala Šubová.

Jde ale jen o část problému, kterou správci železnic se vzrostlou vegetací mají. Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře může být problém i s vysokou trávou nebo jinými plodinami. „Pokud máte například vedle trati slunečnicové pole, kde mohou jednotlivé rostliny klidně přesáhnout i dva metry, pak to bezesporu komplikace je,“ říká Kolář.

Problém je to pro strojvedoucího i řidiče. Strojvedoucí má zakrytý výhled naa blížící se přejezdy. Řidič aut naopak nemusí u nechráněných přejezdů dobře vidět, že se blíží vlak. „Problém u těchto případů je, že nejde o trvalý porost, což zapříčiňuje, že určité období jsou rozhledové poměry pro strojvedoucího i řidiče naprosto ideální a určité období zase zcela nevyhovující normám,“ dodal Kolář.

Podle Koláře nejde ale mávnout rukou nad tím, že nevyhovující období trvá jen část roku. „Podmínky zajišťující oboustrannou bezpečnost, tedy jak tu železniční, tak silniční, musí být zajištěny po celou dobu, tedy 365 dní v roce. I proto je potřeba občas konat taková opatření, která buď krátkodobě nebo dlouhodobě pomohou situaci zlepšit,“ dodal Kolář.

Podle statistik Drážní inspekce letos zatím počet nehod na přejezdech nepartně klesá. V letošním roce Drážní inspekce eviduje na železničních přejezdech celkem 119 střetnutí, při kterých zahynulo 30 osob a dalších 44 bylo zraněno. „Za stejné období minulého roku jsme evidovali o 8 střetnutí a čtyři usmrcené více, než v letošním roce,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

 

Štítky

1 komentář

Klikněte pro vložení komentáře
  • Naivně jsem se domníval, že existuje nějaký předpis na rozhledové poměry, a že ke křižovatce (a tedy i přejezdu) není možné umísťovat rozhledu bránící překážky. Takže místo aby se domluvili a za pár peněz vysekali trochu kukuřice, budou brzdit a rozjíždět vlaky. A jinde se přitom plánují lesní holoseče. Pak má ta železnice k něčemu být…