Železnice Zprávy

Bitva o strojvedoucí. RegioJet jim přidá až 14 % a bonus 50 tisíc

Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet
Lokomotiva Vectron, Praha Smíchov společné nádraží, foto: RegioJet

Tuzemští dopravci začínají pociťovat čím dál větší nedostatek strojvedoucích a to se začíná projevovat i na jejich výplatních páskách.

K razantnímu zvýšení mezd přistoupil nově RegioJet, který odměnu strojvedoucích zvýší až o 14 %. Firma ale současně mění svůj model směn: kromě stávajícího šestatřicetihodinového pracovního týdne si mohou nově vybrat práci na 36 nebo na 40 hodin. Firma původně tlačila jen čtyřicetihodinový pracovní týden,  proti kterému se začala část zaměstnanců bouřit.

Zvýšení mezd dnes oznámil RegioJet v tiskové zprávě o novém modelu odměňování. Základní mzda roste o 12-14 %, strojvedoucích si mohou vybrat délku pracovního týdne flexbilně 40 nebo 36 hodin. „U RegioJetu si tak strojvedoucí mohou – včetně příplatků – vydělat částku přesahující až 45 tisíc Kč čistého měsíčně,“ tvrdí mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle generálního ředitele RegioJetu Jaroslava Řehůřka je nový model výsledkem společných příprav vedení firmy a přímo zástupců strojvedoucích. „Snažili jsme se společně podmínky nastavit tak, aby byly na trhu práce ve srovnání s dalšími dopravci pokud možno nejlepší. Věříme, že se nám také díky tomu podaří oslovit i řadu nových zájemců o profesi strojvedoucího u RegioJetu,“ dodal Řehůřek. Firma nové strojvedoucí potřebuje na chystanou linku z Prahy do Vídně, aktuálně jich hledá 15-20.

Dopravce jim slibuje, že směny zohledňují potřeby strojvedoucí a jejich časové možnosti. „Snažíme se sestavovat směnové turnusy tak, aby co nejvíce zohledňovaly možnosti nástupů strojvedoucích na směny. Řada z našich kolegů dojíždí často i více než 100 kilometrů a naším cílem je poskytnout jim takový plán směn, který to bude zohledňovat. Chceme, aby se jim pracovat u RegioJetu vyplatilo i při delší dojížďce a současně strávili co nejméně volného času mimo domov,“ tvrdí Aleš Lorenc, strojvedoucí a plánovač turnusů společnosti RegioJet. Nové zaměstnance láká i na svezení na moderních lokomotivách: kromě starých peršingů má ve flotile lokomotivy Siemens Vectron, na konci roku má přijít první Bombardier Traxx.

Situaci na trhu práce dobře ilustruje náborový příspěvek 50 tisíc korun, která firma nabízí novým strojvedoucím. Firma nabízí i zaškolení lidí a náklady spojené se získáním potřebných osvědčení za závazek práce pro RegioJet. Zaškolení nového člověka od začátku kurzu až po vyjetí s lokomotivou trvá zhruba 9 měsíců.

Podle dat Drážního úřadu postupně roste počet lidí, kteří se snaží o získání licence strojvedoucího. Ke zkouškám za první polovinu roku přišlo 318 zájemců, loni to bylo 288 za stejnou dobu. Více než polovina z nich napoprvé neprojde. Zkoušky pro získání licence během letošního prvního pololetí složilo 318 lidí, 165 lidí bylo neúspěšných. V minulém pololetí ke zkouškám přišlo 288 lidí, uvedl mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pane Sůro, kolik jste dostal od pana Jančury za náborový článek? Regiojet se pouze snaží předejít založení odborové organizace jejich strojvedoucích.

    • Toto není náborový článek, ty vypadají jinak. Převzali jsme tiskovou zprávu, stejně jako další média.

      Problém na trhu objektivně existuje. Podívejte se na východ Slovenska, kde státem vlastněný dopravce zažil velké množství výpovědí strojvedoucích a odchody ke konkurenci.

  • Jakože přidaj 20 – 33 % práce a za to 12 – 14 % mzdy. To zní jako super deal 🙂

    • Bohužel došlo k chybě v textu, dosud měli 36 hodin týdně, ne 30. Už je to opraveno. Takže opravdu jim to roste se stejným počtem hodin.

    • Co jsem slyšel, tak jim to roste jak v tom původním úvazku, tak v tom větším.