Doprava ve městě Tramvaje

Bez překvapení. Tramvaje do Mostu a Litvínova chce dodat jediná firma

Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák
Tramvaj EVO 1 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML - Petr Novák

Jediná nabídka přišla Dopravnímu podniku měst Mostu a Litvínova do soutěže na dodávku tří nových tramvají. Výrobci měli na podání nabídky pouhých dvacet dní. Dopravní podnik tvrdí, že podmínky byly nastaveny tak, aby se mohl soutěže zúčastnit maximální počet uchazečů.

Podání jediné nabídky potvrdil právník Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Filip Vaněk, další detaily k soutěži ale firma odmítá sdělit s odkazem na zákon o zadávání veřejných zakázek. „Jediné, co jsme oprávněni vám v současné chvíli sdělit je okolnost, že zadavatel obdržel jednu nabídku,“ uvedl Vaněk. Původně firma nechtěla sdělit ani počet uchazečů.

I když jméno zájemce nesdělila, dá se očekávat, že nabídku podala Aliance TW Team nebo někdo z jejích členů, tedy Pragoimex, Krnovské opravny a strojírny nebo VKV Praha.

V soutěži hledá dopravní podnik tři tramvaje, parametry tendru ale byly nastavené tak, že se nikdo jiný nemohl příliš přihlásit. Podezřele krátká byla i samotná lhůta na podání nabídek. Zakázku podnik vypsal 17. dubna, nabídky přitom musely být doručeny už v pondělí 7. května. Na vypracování tak měly firmy 20 dní včetně doby, kdy v celé Evropě byly státní svátky. U jiných zakázek stejná firma požadovala podstatně delší dobu.

Nejde přitom o jediný problém soutěže. Odborný časopis Československý Dopravák už dříve upozornil i na technické podmínky, které může splnit právě jen Aliance TW Team.

Dopravní podnik chce zakázku za více než 100 milionů korun zaplatit z evropských dotací. Mluvčí dopravního podniku Jiří Holý vysvětlil krátkou lhůtu tím, že byla nastaveny v souladu s harmonogramem žádosti o dotaci a podmínkami Integrovaného regionálního operačního programu. Z něj má přijít 85 % prostředků.

Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka bude žádost o dotaci ze strany ministerstva teprve kontrolována. „Lhůtu pro podání nabídek lze mimo jiné  přezkoumat i z hlediska zásady přiměřenosti. V tomto případě bude tedy zásadní, zda byla lhůta natolik dlouhá, aby mohli dodavatelé podat nabídku,“ řekl Frček. Podle něj bude možné jednoznačný závěr učinit až na základě podrobné kontroly veřejné zakázky. „Zadavatel bude muset také vysvětlit, proč je kvalifikace takto nastavena a zda ji může splnit více dodavatelů,“ dodal Frček.

Podle Holého byly podmínky nastaveny objektivně tak, aby se zadávacího řízení mohl zúčastnit maximální počet možných účastníků. „Z tohoto důvodu byl proveden i průzkum trhu. Podmínky byly již v minulosti konzultovány s orgány poskytovatele dotace, který v nich neshledal diskriminující kritéria,“ tvrdí Holý.

Nové tramvaje mají mít nejméně 45 míst k sezení, dalších 110 k státní. Vozy budou klimatizované, na palubě bude wifi nebo dobíječky USB.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Asi zde budu kamenován, ale je dobře, že (nejspíš) zvítězil TWT. Dodává solidní výrobky s osvědčenými řešeními, navíc vhodné do typově balkánského/východního provozu, jakým DP Most je. Navíc provozovatel může těžit ze zkušeností s např. velmi podobnou EVO1, což se kladně projeví na údržbě. EVO2 je solidní tramvaj za příznivou cenu, problémy z Liberce jsou/budou zcela jistě vychytány, ve VKV ani Pragoimexu nepracují žádní amatéři, kvalita výroby (např. svařování) v KOS je špičková. Navíc se rodina EVO2 postupně rozrůstá, což dává naději i na zajištění náhradními díly.

    • Nikdo neříká, že jsou EVO2 špatné tramvaje, ale problém je právě cena. Protože ta není příznivá. Nevíme přesně kolik výherce nabídl ani co všechno v ceně je, ale při ceně „více než 100 milionů“ vychází jedna tramvaj na 30+ milionů. Ostravská NF2 stojí 27 milionů. Ano, NF2 ještě čeká zdlouhavé schvalování a můžou se objevit ještě hodně ošklivé problémy. Ale přeplatit je kvůli toho minimálně o 10%, ale možná i 30% prostě není v pořádku a rozhodně to není vizitka dobrého hospodaření.

      Pochopit by se to dalo v případě, že je EVO2 technicky vyspělejší/složitější, nebo by NF2 byla teprve na papíře, roky od schválení. Ale ani jedno z toho není tento případ. Neříkám, že měli koupit NF2, ale jen tím, že ji ani nepustili do soutěže naprosto zbytečně vyhodili spoustu peněz z okna.

    • Jde o trochu neporovnatelné zakázky, Ostrava kupuje 40 kusů NF2, do takového množství lze náklady rozpustit snáze. Jak se projevuje technická vyspělost, resp. v čem je NF2 vyspělejší, nez EVO2?

    • Argument o počtu a rozpuštění nákladů částečně racionální je, ale jen částečně. Protože a) kdo nutí dopravní podnik kupovat jen 3 tramvaje? a b) je provoz v Mostě natolik rozdílný od Ostravy, aby nešlo jednorázové náklady potlačit tím, že prostě vezmou stejnou tramvaj jako Ostrava? Dokud Stadleru jede výrobní linka, tak mu je celkem jedno, jestli vyrobí 40 nebo 43 tramvají a bylo by i v jejich zájmu ty tramvaje dostat do dalšího města.
      A že by drobné změny typu informační systém, sedačky nebo lak mohly o tolik navýšit cenu nevěřím.
      (Ano, Most potřebuje jiné dvojkolí a mírně jinou výzbroj, ale vyrobit dvojkolí s jiným profilem nebude stát o 500+ tisíc na kus více)

      Argument o vyspělosti nemyslím tak, že je NF2 vyspělejší. Spíše tím chci říct, že existují tramvaje, kterou jsou vyspělejší/složitější a u kterých se vyšší cena dá ospravedlnit. Například kdyby Most kupoval derivát 15T, tak u něj by vyšší cena byla pochopitelná. Ale EVO2 a NF2 považuji za technicky srovnatelné a tak by měly být srovnatelné i cenově.

    • Tím chci říct, pokud by vyšší cena byla jen kvůli malého počtu odebraných tramvají (a to možná i o 10 milionů), tak to už by se jim finančně vyplatilo koupit třeba 20 tramvají na úvěr a na úrocích výhledově zaplatit méně.

      Nebo se kruci domluvit s jinými dopravními podniky na společné objednávce.

      Ale to by někdo musel chtít ušetřit. A z eráru to přece nebolí.

    • Hlavní příčinou nákupu pouze 3 tramvají bude finanční situace. Provoz visí na T3, tři koupená to Varia (nebo kolik jich mají) to nevytrhnou. Od Aster to trvalo přes 12 let, než koupili aspoň ta Varia, pak za pár let ještě EVO1. Průměrný věk provozovaných tramvají bude okolo 30 let, nikdo mi nevymluví, že tramvajový provoz je v Mostě a Litvínově nechtěné dítě. Když by se chtělo, tak by peníze asi byly a že by byly potřeba.

      Hlavně zapomínáme na jednu věc – DP chtěl EVO2, tak má EVO2. Provozovatel musí vědět co chce, ať už kvůli zaměstnancům, či náhradním dílům. V některých případech je výběrové řízení „na míru“ ospravedlnitelné více, jindy méně. Neříkám, že zde to nebylo až moc okaté.

    • Nezlobte se, ale váš první odstavec spíše potvrzuje co jsem psal já. Pokud je současný vozový park na tom tak špatně, tak se měli vydat cestou celkové obnovy i za cenu vysokého úvěru. Který by při tom o kolik mají tramvaje předražené (podle vašich slov kvůli nízkého počtu) vyšel ve výsledku levněji. A nebo pokud o tramvajovou dopravu nemají zájem (případně ji nejsou schopni dlouhodobě zaplatit), tak ji mají zrušit.

      S druhým odstavcem bych souhlasil, kdyby si to kupovali za své soukromé peníze. Ale tohle kupují za dotace, čili za mé i vaše peníze. A mě vadí, že DPmML mými penězi v lepším případě plýtvá kvůli své neschopnosti a v horším případě je nechává rozkrádat či přímo sám rozkrádá. Nejsem zastánce nákupů nejlevněji za každou cenu. Ale pokud je k dispozici stejně kvalitní vozidlo za výrazně levnější peníze, tak vzít takovýmhle způsobem vozidlo drahé je zlodějina.

      Ještě abyste to nebral jako útok na sebe. Vůbec by mi nevadilo, kdyby EVO2 vyhrálo za férovou cenu. A to i kdyby vyhrálo protože na něj byly napsané podmínky. Vadí mi, že vyhrálo za očividně přestřelenou cenu a nikomu včetně budoucích majitelů to nevadí.

    • Jistě, ale pokud se za tento úvěr nikdo nezaručí, tak můžete na hlavu stavět. Spíše cítím snahu udržet tramvajový provoz na následujících 15, možná 20 let, tzv. až do rozlámání, a pak celý provoz kvůli nutné nákladné rekonstrukci zrušit. Za stávajícího stavu je to politicky neprůchozí.

      Stále porovnáváte nesrovnatelné zakázky, Stadler si při své velikosti a velikosti kontraktu může dovolit snížit marži na minimum (i když to zcela určitě neudělal) a stejně z toho bude těžit, neboť si za naše/vaše peníze vyvine tramvaj, zaměstná lidi v X závodech a ještě bude mít referenci v ČR. Časově náročné svařování probíhá v Bělorusku, kde jsou ceny práce na jiné úrovni, než v ČR, montáž v Polsku, to jsou položky, které nejvíce snižují cenu. Nejsem socialista, ale raději vidím utracené dotace v ČR, než za hranicemi. Cena 33 mil. Kč za kus mi přijde přiměřená, jistě, není to žádná láce, ale kolejová vozidla jsou obecně drahá. Zvlášť v kontextu, kdy Liberec EVO2 koupil za 38 milionů, Plzeň nakupuje za stejných 33 milionů.

      Neobhajuji za každou cenu EVO2, nepracuji pro žádnou firmu z TWT, i když se konstrukcí kolejových vozidel zabývám. Situace v oboru není jednoduchá, vládne zde těžký socialismus a to i v evropském měřítku. Malé zakázky jsou prostě drahé.

Newsletter

Partneři


Výběr editora