Doprava ve městě

Bez překvapení. Do Olomouce míří osm tramvají EVO1 z Krnova. Dražší, než čekali

Tramvaj EVO1 při zkušební jízdě v Praze po Trojském mostě. Foto: Pragoimex
Tramvaj EVO1 při zkušební jízdě v Praze po Trojském mostě. Foto: Pragoimex

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) nakoupí od Krnovských opraven a strojíren (KOS) osm nových tramvají EVO1 za 212,6 milionů korun. Zakázka, kterou řešil dvakrát antimonopolní úřad, bude olomoucký dopravní podnik stát nakonec více, než čekal.

O zadání zakázky informoval jako první server Československý dopravák. Podle údajů ve věstníku veřejných zakázek 
zaplatí celkem DPMO přes 285 milionů korun, odhadovaná cena byla 251,8 milionů korun.

Samotné tramvaje vyšly na 175 milionů korun, zbytek nákladů připadá na pozáruční servis a další servis až na dobu 26 let. Cena měla v hodnocení váhu jen 55%. Nikdo jiný se do soutěže nakonec nepřihlásil. Zbytek smluvní ceny připadá hlavně na pozáruční servis.

Podle smlouvy dodají Krnovské opravny a strojírny do Olomouce tramvaje EVO1. Pět z nich bude s jednostranným odbavováním, tři s oboustranným odbavováním.

Jedna tramvaj vyjde bez DPH na 21,96 milionů korun. Zatím poslední tendr na tramvaje v Česku vyhrál v Ostravě Stadler, který jednu dodá za 28 milionů korun. Ty jsou ale výrazně větší: EVO1 měří 15 metrů, tramvaje pro Ostravu 25 metrů.

Dopravní podnik soutěžil nákup tramvají už loni, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ji označil za netransparentní a svým verdiktem ji zrušil. Výsledek soutěže není překvapením: parametry tendru byly napsané tak, že vyhovovaly nejvíce tramvaji EVO1.

DPMO pak soutěž vypsal znovu, podmínky upravil. Oproti první zakázce výrazně navýšil odhadovanou cenu, nabídková cena získal podstatně nižší váhu – 55% namísto původních 80%. Nově přibyly body za lhůtu pro dodání – 15 %. Tím získával určitou výhodu uchazeč, který měl vozidlo již schválené. I tak ale soutěž znovu řešil ÚOHS, tentokrát z podnětu Stadleru.

Lhůtu přibližně 11 měsíců od podpisu smlouvy pro dodání prvních 3 ks tramvají a lhůtu 14 měsíců od podpisu smlouvy pro dodání zbylých tramvají lze splnit pouze za předpokladu, že dodavatel ve chvíli podání nabídky bude mít možnost nabídnout vozidlo, které již bylo schváleno k provozu v České republice a současně bude takové vozidlo přesně vyhovovat technické specifikaci stanovené zadavatelem v zadávacích podmínkách ve všech parametrech, když standardní doba dodání požadovaných vozidel, včetně provedení legislativou vyžadovaných zkoušek a následného schvalovacího procesu u Drážního úřadu, je nejméně 20 až 24 měsíců od podpisu smlouvy,“ uvedl Stadler v námitkách. ÚOHS zakázal v létě dopravnímu podniku uzavřít smlouvu s vítězem a uložil dopravnímu podniku, aby se s námitkami Stadleru lépe vypořádal. Ani to se Stadleru nelíbilo, další protest ale už ÚOHS odmítl.

Tramvaj EVO1 je vytvořená Aliancí TWT (Pragoimex, VKV Praha a Krnovské opravny a strojírny) jezdí zatím v Česku pouze mezi Mostem a Litvínovem, jiný dopravní podnik si ji nekoupil.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora