Infrastruktura Železnice Zprávy

Berlín – Mnichov pod čtyři hodiny. DB poprvé na trati otestovaly rychlost 300 km/h

ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn
ICE při testovací jízdě Berlín - Mnichov, foto: Deutsche Bahn

Německý státem vlastněný dopravce Deutsche Bahn chce od prosince přetáhnout cestující z letadel mezi Mnichovem a Berlínem do vlaků. Od nového jízdního řádu nabídne spojení mezi centry obou měst pod čtyři hodiny. V týdnu poprvé otestoval dopravce na dokončené trati rychlost 300 kilometrů v hodině.

Česku nejbližší rychlotrať, nazvaná jako projekt VDE8, umožnila za zhruba deset miliard euro rychlé spojení hlavního a třetího největšího města v Německu. Jako poslední se otevře pro cestující veřejnost nový úsek mezi Erfurtem a Norimberkem přes Duryňský les. Ten byl pro stavitele nejnáročnější i nejdražší.

DB při představení vlaku potvrdily, že pod čtyři hodiny pojedou tři páry vlaků ICE Sprinter, které po cestě zastaví jen v Halle, ostatní vlaky pojedou přes Lipsko. Z něj se stává ještě větší železniční uzel, než jakým byl dosud. Vlaky Berlín – Mnichov zde budou navazovat na jiné rychlovlaky směr Frankfurt.

Celkem má jezdit mezi oběma městy 35 párů přímých vlaků denně, přibude deset tisíc míst každý den mezi Berlínem a Mnichovem. DB chtějí získat na trase podíl 40 % veškeré dopravy, dvakrát více, než dosud.

Trasa z Berlína do Mnichova měří 623 kilometrů přes Halle, o 29 kilometrů více přes Lipsko. Maximální rychlost 300 kilometrů v hodině využijí vlaky na novém úseku mezi Erfurtem a Ebensfeldem. 107 kilometrů dlouhý úsek překonává terén díky 22 tunelům a 29 mostům, na kterých stráví téměř polovinu trasy.

Start nového spojení přinese jednu z největších změn německého jízdního řádu v historii, třetina dálkových spojů bude mít nový jízdní řád. Spojení s rychlovlaky ICE bude mít v Německu už 35 měst.

Jízdenky na nové rychlé spojení mají začít DB prodávat v říjnu.

Štítky

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dobrý den.
    Můj příspěvek bude trošku delší. To z důvodu, že do Německé železnice přece jenom vidím o trošku více a dopravní infrastruktura mne zajímá.
    Tedy něco o využití této VRT nákladní dopravou.
    Takže asi takto. V současnosti probíhá testovací provoz vybraných typů lokomotiv.
    Tyto dodali jak Siemens tak i Bombardier. Ale i DB Cargo své vybrané nákladní lokomotivy.
    Samozřejmostí je výbava ETCS level 2. Časový scénář je zhruba takovýto. Kontejnerový terminál Leipzig je hotov a v provozu. Nádraží Halle je ve výstavbě. S termínem dokončení 2019. I když to co mohu vidět vypadá, že bude až na budovu osobního nádraží i dříve. Také nákladní část nádraží Erfurt je v současné době v přestavbě a modernizaci. Tedy v průběhu roku 2019 se dá očekávat nástup rychlé a efektivní nákladní dopravy na toto prestižní multifunkční spojení. Zpočátku nebude však příliš intenzivní. S plnou intenzitou dopravy se dá počítat až po roce 2022, kdy bude dokončen čistě nákladní tunel pod podstatnou částí města Nürmberg. S vyústěním v prostoru Rangierbahnhof a terminálů intermodální dopravy. Do této doby bude úzké hrdlo tvořit velice vytížený úsek Fürth-Nürmberg, i když se jedná o čtyřkolejný úsek. Nákladní vlaky budou využívat zejména noční časy pro svůj provoz. Vyloučen však není ani omezený provoz v denní dobu. Díky výhybnám umístěných zhruba každých 20 až 50 kilometrů od sebe a minimálně 1 km dlouhých. Nákladní společnosti v tomto vidí příležitost ve zrychlení a zefektivnění jak vnitrostátní, tak zejména tranzitní dopravy. Nahradí-li jeden kontejnerový vlak jedoucí 100 – 120km/h 50 – 60 kamionů je jasné proč se to dělá. To bylo primární zadání VRT. Nyní to sekundární. Plným zprovozněním VRT se uvolní regionální a bývalé hlavní trasy které vedli přes hustě obydlená sídla pro regionální a místní nákladní dopravu. Objednatel dopravy tím bude mít prostor pro vytvoření optimálního jízdního řádu, klidně i ve více vrstvách (Os, Rex) osvědčené taktové dopravy. Hlavně příměstský provoz poté může neuvěřitelně zintenzivnit. Není bez zajímavosti že stavební pozemky pro developing či individuální výstavbu rostou v blízkosti příměstské kvalitní železnice ( Regiobahn, S-Bahn) do astronomických výšek. Firmy disponující železniční vlečkou mohou s dopravcem efektivněji řešit pohyby surovin, výrobků či převoz dílů mezi továrnami. Jako např. BMW mezi svými provozy v Bavorku a Lipsku.
    Ona taková vysokorychlostní trat je velice nákladná záležitost. Výstavba vysokorychlostních tratí se provozem nezaplatí nikde na světě. Ovšem pokud je navržena s použitím logiky a rozumu, tak si vydělá na svůj provoz, údržbu a následnou modernizaci. Problém, který se stal s tratí Frankfurt – Köln se již nebude opakovat. Trasa původně navržená pro odlehčení dálkové osobní a nákladní dopravy v údolí Rýna, se vinou vládních ekonomů tak slevila, že při sklonu až 40 promile je pro nákladní dopravu nepoužitelná. Již při stavbě se stavební vlaky dávaly samovolně do pohybu a 16 mrtvých dělníků hovoří za všechny úspory. A tak je kouzelné údolí Rýna, se stoupající ekonomikou dopravně přetížené stále. Ve dne osobní, v noci nákladní dopravou.
    Je vidět, že Německo se učí z vlastních chyb. Chci věřit, že projektanti a vláda ČR si při návrhu Českých VRT nehrají na vlastním písečku, ale dívají se do světa. Chci věřit, že se zodpovědní poučí z chyb ostatních a na druhou stranu budou vyžívat nejnovějších hi-tech poznatků pro projektování i samotnou výstavbu aby byla co nejefektivnější.

  • Na této trase můžou autobusy konkurovat jenom cenou,ale určitě ne rychlostí 🙁

    • Kdyby taková trať byla z Čech na Moravu, tak by busy jezdily plné, stačilo by rozdat kávičku a moravan by hýkal blahem i kdyby měl jet o 4 hodiny déle…

    • Počkejte na říjen. Zatím nejsou lístky na nové spojení v prodeji.