Logistika Silnice

Autodopravci ustáli tlak západních zemí, nová směrnice se řidičů týkat nebude

Kamion. Autor: C.S. Cargo
Kamion. Autor: C.S. Cargo

Tuzemští dopravci ustáli hrozbu, že budou muset platit za své řidiče po celé Evropě mzdu podle toho, v jaké zemi zrovna jedou. To by jim výrazně zvýšilo náklady. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia ale současně upozorňuje, že jde jen o první krok.

Ministři států EU se po dlouhém jednání dohodli, že řidiči mezinárodní dopravy nebudou podléhat revizi směrnice o vysílání pracovníků, dokud nebudou podmínky jejího uplatňování stanoveny specifickým předpisem. Podle mluvčího Česmadu Martina Felixe ale není ještě vyhráno, protože pravidla pro řidiče budou stanovena v takzvaném silničním balíčku, o jehož znění se stále vedou spory.

„I bruselským politikům je již zcela zřejmé, že povolání řidiče mezinárodní dopravy je natolik specifické, že nemůže podléhat obecným zásadám o vysílání pracovníků. Nyní budeme tvrdě bojovat o to, aby se silniční balíček, který pro řidiče tyto zásady ustanoví, nestal platformou pro ochranářské snahy bohatších unijních zemí,“ řekl generální tajemník Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Kamionová doprava v Evropě začíná být čím dál jasnější ukázkou toho, že v Evropské unii volný trh zcela nefunguje. Některé státy v čele s Francií a Německem požadují, aby řidiči i při běžných mezinárodních přepravách podléhali vždy pracovně právním pravidlům té země, ve které se zrovna nacházejí. „To ovšem znamená likvidační nárůst byrokracie, kterou nezvládají ani dopravci ze zemí, které se takto snaží ochránit svůj trh, což jasně dokázaly kontroly českého ministerstva práce a sociálních věcí,“ dodal Hromíř.

Naráží tak na nedávné kontroly zahraničních dopravců v Česku.

Silniční balíček se začne projednávat od ledna, bude spadat do gesce ministrů dopravy. Kompromisním řešením, které spolu s českým sdružením dopravců prosazují i asociace z dalších 16 zemí, je uplatňovat pravidla pro vyslané pracovníky pouze na řidiče, kteří se nejméně jeden měsíc nevrátí do své domovské země. „Tak by byly vyřešeny i oprávněné požadavky na boj s takzvanými nomádskými řidiči a schránkovými firmami, které je využívají,“ dodal Felix