Železnice Zprávy

Arriva v neděli vyšle poprvé do Nitry tři spojené jednotky, od nového řádu zrychlí

Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zázemí Arrivy v malešické teplárně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva v neděli vůbec poprvé otestuje při jízdě s cestujícími na trase Praha – Nitra vlakovou trojku. Na expres (odj. 14:19) nasadí tři spojené motorové jednotky, čímž kapacita přesáhne 400 sedaček. Mimořádné prodloužení vlaku souvisí podle vedení firmy se začátkem adventu, kdy jezdí více lidí například na vánoční trhy nebo na návštěvy a zájem o jízdenky v předprodeji roste.

„To odpovídá klasické osmivozové soupravě velkého vlaku. Adventem ale provoz tak dlouhých vlaků Arrivy rozhodně nekončí, budeme nadále operativně nasazovat tři vlaky spojené do jedné soupravy podle aktuálního vývoje v předprodeji jízdenek. Když uvidíme, že dva nestačí, přidáme třetí,“ sdělil deníku Zdopravy.cz obchodní ředitel Jiří Nálevka. Trojka nejspíš zůstane výjimkou, i proto k ní společnost vyhlásila fotografickou soutěž. Častěji ale bude nasazovat zdvojené vlaky, což už v těchto dnech činí.

Nové logo Arrivy. Autor: Arriva
Nové logo Arrivy.
Autor: Arriva

Chlubí se rovněž tím, že spoje mezi Prahou a Nitrou s příchodem nového jízdního řádu 10. prosince zrychlí. Největší časová úspora vznikne u odpoledního vlaku z Prahy do Nitry s odjezdem ve 14:19. Ten jezdí každý den, nově pojede ve 14:30 a dojede do Nitry o 23 minut rychleji než dosud. Dnes mu cesta trvá šest hodin a 56 minut. Páteční a sobotní ranní expres z Prahy do Nitry v 8:19 pojede nově v 8:30 a na své cestě na Slovensko bude o 17 minut rychlejší než dnes. Od 10. prosince přestanou expresy Arrivy zastavovat v Kolíně.

Společnost má v tuzemsku celkem pět motorových jednotek, které odkoupila od mateřské Deutsche Bahn. Vlaky Arrivy jezdí bez dotací na vlastní podnikatelské riziko. Před rokem zavedenou přímou linku do Nitry přes Vlárský průsmyk si přitom vedení firmy pochvaluje a mluví o objevení díry na trhu. Naopak linku do šumavské Nové Pece firma omezí jen na letní sezonu.

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Ať si Arriva jezdí kde chce a kam chce, když se jí to vyplatí. Ale….:
    Proč provozuje vlaky sa max 120 km/h na koridoru a zpomaluje tak ostatní vlaky s rychlostí vyšší? Ano, bohužel to tak je. Rx s rychlostí 160 prostě musí počkat, až mu ujede (jako že neujede) Arriva s rychlostí 120. Jenom proto, že to je Aex mezinárodní expres a Rx je vnitrostátní. V reálu to pak vypadá, že např. Panter se 160 se za takovým krásným vlakem vleče krásnou max 100, protože co si budeme povídat, ty rozjezdy těch nových a moderních motoráčků nejsou nejrychlejší. A zpoždění je na světě. Pro soukromníkomilovníky, stejným problémům čelí i Leo a RegioJet. Naštěstí ale svítá na lepší časy. Od grafikonu by měla být změna v předpisu SŽDC D1 týkající se předností vlaků. Dalším kritériem by měla být nové i rychlost. Takže vlak může být třeba i mezinárodní jedoucí třebas do Číny, ale pokud bude jeho rychlost 120, bude předjížděn rychlíkem vnitro s rychlostí vyšší. A ukažte mi prosím pěkně dopravce u nás, který provozuje rychlíky s rychlostí pod 140. Kromě Arrivy. Jednoduchou matematikou mi z toho vychází, že Arriva bude furt stát. Jsem tedy na to jejich avízované zrychlení zvědavý.
    Další zajímavou věcí jsou záchody. Na kapacitu cca 400 lidí mít tři hajzlíky mi přijde směšné. A už vůbec neberu v potaz tu jejich komedii, kdy jim ty hajzlíky přestanou fungovat a oni musí dělat tzv. čurací pauzy ve stanicích s hromadnou návštěvou staničních záchodků. Ano vítejte v 21. století. O tom, že takto zpožďují další vlaky se raději nebudu dále rozepisovat.
    Takže ano, konkurence na dráze, ale v takovéto podobě???

    • Proti tomuto by byla nejlepší obrana dát dohromady alternativní +- stejně dlouhé trasy na 100-120km/h, kam by se daly tyto vlaky poslat, nebo, i vzhledem k pohybu pomalých nákladů na koridorech, položit 3. kolej. To se možná mělo udělat dávno v nejkritičtějším místě koridorů kolem Bezpráví, byť tam to byly 3 o stejné rychlosti.

    • Na hlavní koridor je to přidávání koleji velmi problematické, nejlépe by možná tak šla třetí kolej od Prahy do Kolína.

    • To K.S. : Řešením by bylo používat na koridoru vlaky elektrické trakce (zvláště na takové výkony jaké provozuje Arriva) s rychlostí 140 km/h a více. Na dálnicích máte také minimální požadovanou rychlost vozidel………

  • Podle JŘ 2018 to vypadá, že Arriva bude na Šumavu jezdit v (6),(+) v letní sezóně (2.6.-16.9.), pak ovšem i po zbývající období grafikonu. Pokud to není nějaká tisková chyba.

  • No tak jestli jednou z nich má být i ta co dnes jede do Nového údolí tak jich tolik zítra nepojede. Poslední podvozek je zralý na soustruh. Takové rány jsem už dlouho neslyšel

  • Soukromník zase službu dal lidem. Od nás do trenčína to zkrátil o 2hod a pár minut.

    • A pak že soukromníci jenom vyzobávají… Takováto spojení budou myslím vznikat i nadále a možná z víkendových vzniknou trvalá, pokud je tedy soukromým společnostem nebude ničit ministerstvo tím že si o stejného času objedná vlaky od ČD.

      Možností na alternativní trasování takovýchto vlaků nezávislé trakce by bylo dost, tedy pokud by se tratě dostatečně zrychlily, pomalost myslím stojí i za omezením vlaků na Šumavu, s takovými parametry co tam jsou tam nikdo nebude jezdit. Z tohoto pohledu je také škoda že neexistuje propojení mezi Bechyní a Týnem nad Vltavou, ale terén je tam bohužel takový že se to asi nikdy nestane, když se to nestalo a ni v 19. století. Je to škoda, ušetřilo by to dost kilometrů. I když možná kilometricky dobře by to šlo i přes Beroun a Březnici. Ale i tam by to chtělo zrychlovat minimálně na 100km/h

    • Ministerstvo si těžko něco objedná, když toto spojení před lety padlo na Slovácích a pořád to u nich nevypadá na nějakou racionalizaci provozu. I když by samozřejmě několika denní spojení Sp do Brna z Trenčína s vazbou na rychlík v Hradišti smysl dával, Záhoráků v Brně totiž bude asi víc, než v ostatních městech. Ostatní lokálkové dálkové spoje teda moc nenapadají..

    • Elb:
      Nemyslím konkrétně tuto linku, nicméně tu byl před časem článek s názvem „Král lokálek…“ kde se zmiňovala taková situace že soukromá firma jezdila nějak a když se to rozhýbalo, tak ministerstvo do +-stejného času objednalo vlak ČD.

      Mne by napadaly takové dálkové lokálkové spoje do horských oblastí, kam se dá dnes jen s přestupy a trvá to díky nim dlouho, pokud by se „lokáky“ zrychlily, tak by některé mohly nabízet objízdnou trasu ke koridoru, což by mohl být případ třeba tratě přes Poličku, ale jenom asi pro osobní dopravu a otázka je jestli by někdo tudy vlaky vedl.

      O nějaké formě spojení Brna a Pováží bez okliky přes Bratislavu jsem také přemýšlel, přímý spoj osobákem 4288 je pomalý, říkal jsem si že by to nemuselo být špatné přes Senicu, nebo potom, aby se nezatěžoval koridor, přes Myjavu, ale tam zase ztratíme výhodu zkrácení jízdní doby na koridoru.

    • Ministerstvo s osobáky nemá nic společného, jednalo se o sezonní provoz placený městy z Jemnice do Budějovic, v tom článku o tom sice tak psali, ale žádný úředník z Jihlavy jaksi o návratu provozu a ČD do Jemnice nic neví..