Dopravci Železnice

Arriva, Leo Express a RegioJet tlačí na ministerstvo, podaly nabídky na dálkové vlaky

Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express
Jednotka Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Leo Express

Ministerstvo dopravy čelí soustředěnému tlaku alternativních železničních dopravců, kteří se chtějí podílet na zajištění dálkové dotované dopravy poté, co s koncem roku 2019 vyprší desetiletá smlouva s Českými drahami. Ministerstvo oznámilo (notifikovalo) v Bruselu přímé zadání na přechodnou dobu, do budoucna pak počítá se soutěžemi. Svou nabídku na ministerstvo poslaly Arriva, Leo Express a RegioJet, všechny tři firmy to dnes oznámily fakticky ve stejný čas.

„Očekáváme, že se těmto nabídkám začne ministerstvo neodkladně věnovat tak, aby s péčí řádného hospodáře vybralo dopravce, kteří budou dálkové spoje od prosince 2019 provozovat za nejvýhodnějších podmínek pro stát a pro cestující,” uvedl provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt.

Podle Leo Expressu by mělo ministerstvo vybrat nejvýhodnější nabídky nejpozději letos na podzim, aby měli dopravci čas se připravit. „Leo Express podal nabídky na vybrané tratě a čeká na další kroky ze strany ministerstva. Máme unikátní zkušenosti z mezinárodní dopravy a zahraničních trhů v Německu, Slovensku, Polsku a dalších zemích,“ říká šéf Leo Expressu Peter Köhler. Podle něj firma nabídla na všechny linky, o které má zájem, lepší kvalitu za nižší dotace než dnes. Žádná z firem neuvádí, na jaký soubor tratí podala nabídku, v minulosti například Leo Express projevil zájem o Západní expres do Mnichova.

Zhruba před měsícem dostalo MD nabídku i od Arrivy. „Předali jsme nabídky, které by znamenaly pro státní pokladnu úsporu přes sto milionů korun ročně, pokud by stát využil naše služby v plném rozsahu,“ uvedl obchodní ředitel Arrivy Jiří Nálevka.

„Alternativní nabídky na zajištění provozu vybraných linek dálkové dopravy po skončení stávajících smluvních vztahů s ČD jsme obdrželi, nyní je musíme pečlivě prostudovat,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva.  Úřad chce nicméně do budoucna zadávat dálkovou dopravu v řádných soutěžích, které budou probíhat podle vládního harmonogramu. V prvním balíku jsou rychlíky na tratích Pardubice – Liberec, Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Vítězové soutěží by zde měli vyjet koncem roku 2020.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To slibují už 10 let a stále vše mají jen ČD. Už mne to fakt nebaví číst. Zatím nadlouho jedinou vlaštovkou je trať Plzeň – Podbořany – Most. Regiojet regulérně kdysi vyhrál soutěž na trať Ostrav a – Opava – Olomouc a přitom stále tam jezdí ČD.

    A opět je vidět tady základní neznalost čtenářů i dopravců. Dotované tratě fungují úplně jinak než nedotované. Tam je každý vlak na základě smlouvy a čili závazný. Tam si Leo nebude moci jen tak škrtnout nějaký vlak. Pokud si to ale nyní dělá na vlastní triko, je to úplně jeho věc, ale u dotovaných to tak nejde. Jen je důležité, aby dopředu informoval cestujících. A to asi činí, protože jsme měl na 1.6. koupenou jízdenku na LE v 00.03 z Karviné do Košic a napsali dostatečně dopředu, že vlak z provozních důvodů v Karviné zastavit nemůže (asi nejspíše nějaká výluka na trolejovém vedení), ať si zvolím jiný spoj nebo den. Nepravidelnost se stát může, ale důležité, jak se při ní kdo zachová. A v tomto jsou alternativní k lidem mnohem vstřícnější jak ČD, to na lidi kašle. Zajímavé jsou také narážky, že RJ spojuje 2 vlaky do jednoho. Když je nějaká porucha, tak nezbývá nic jiného. Ale že ČD jednoduše úplně vynechá vlak bez náhrady – nedávno např. vlak S1 2838 z Českého Těšína do Ostravy ve 20:44, tak to tu nikdo nezmíní. Cestující museli čekat až do téměř 22. hodiny. Přitom to původně vůbec neuvedli, jen zpoždění, původně 25 min., které pak stále na Pragotronu rostlo, až nakonec vlak úplně zrušili. Zpoždění ve výchozí stanici. Kde ale byl vlak, nikdo neví, přitom na nákladním odstavném nádraží měli 2 soupravy, které by v případě poruchy mohli použít. Ale neudělali to. Proč? ČD o lidi bojovat nemusí…. Stát (nebo kraj) jim je dohazuje sám.
    Ale ČD dle těchto zmanipulovaných novinářů i čtenářů může vše, však je to státní zlodějská dojná kráva, ale když to udělá někdo jiný, tak se hned o tom píše.

  • Drahy nedělají nic zadarmo!Ten kdo schvalil na EC bdpee by zasloužil ukamenovat!kdo schválil interdrožku,jakbysmet!Rekonstrukce pendolina,design za 1 zpracování za 5!Tam se muselo provalit prachů.Veřejná objednávka je největší byznis!!!!!!Pamatuju si jak průvodčí přesvědčovali managera že se zaplatí když tam budou.Odpověď?Když vás zrušíme a budou jezdit lidi zadarmo ušetřil jsem 1,5 milionu!Stačí????g

  • A už těmto alternativním dopravcům někdo řekl, že v rámci úhrady za provoz těch vlaků, nebudou moci separátně vyžadovat kompenzaci za studenty či ZTP, protože vše bude v jednom balíku, se kterým chtějí být údajně levnější než ČD?

    • Pleteš si dvě věci – úhrada slev je ze zákona, to není věc dopravců. Když to stát vymyslel a donutil dopravce (jakékoliv) dávat tyto slevy, tak je jeho povinností jim to vyrovnat do běžné ceny jízdenky. Ale mělo by to být do běžné, ne do nějaké cenově nadnesené, jako je např. obyčejné jízdné na ČD, ale jen třeba do výše např. Včasné jízdenky nebo nějaké běžné komerční nabídky dostupné bez omezení pro každého.. Ale to tady nevyřešíme, to je věc ministerstva. Takto to funguje u komerčních spojů, včetně autobusových (většinou dálkových linek).

      Dotace je něco jiného. To je finanční pomoc, aby danou trať zvládl provozovat bez ztrát podle podmínek daných státem, krajem, příp. jiným objednavatelem. Tam už se pak ty kompenzace zvlášť nedávají, protože jsou nějak už započítány v té dohodě o dotaci, tak aby ten dopravce na dané trati nebyl ztrátový. .

      Takže kompenzace není dotace! Jsou to úplně 2 jiné pojmy, které si také odpůrci alternativních dopravců tady hodně pletou!

  • Kdyby se alespoň soutěžila jedna z nejvíce zaprděných linek Šumperk – Brno, to bych měl alespoň radost 🙂

    • Přesně. Hlavně, že pořád řvou, jak budou jezdit bez dotací a už se tlačí na hlavní tratě, kde se dotuje. A aby jim nebylo trapně, tak budou řvát, jak budou jezdit za nižší cenu. Tak ať si laskavě uvědomí, co vlastně chtějí. Proč se netlačí na lokálky, které jsou také dotované kraji. Odpovím si sám. Protože tam není taková přepravní kapacita a nebudou tam tolik „vidět“.

    • Jan H.: Oni chteji nejake dotace? Ja myslel, ze chteji jezdit na objednavku… tzn. nekdo (stat, kraje) chce nejakou dopravni obsluznost, na to vyhlasi soutez, vybere dopravce, ktery za poskytnuti te sluzby chce nejmene penez a nabizi pozadovanou kvalitu a nasledne tomu dopravci za poskytovanou sluzbu plati. Nejak tam ty dotace nevidim. A jestli se nepletu, tak soukromnici maji zajem i o lokalni trate, ale kraje se do soutezeni lokalek zenou stejne rychle jako stat do soutezeni rychliku.

  • Že to klapne, to si nemyslím. Proč by měl stát dobrovolně trestat stát, jen na základě takovéto malichernosti. Pouze tam kde tržní tlak byl gigantický, státní ČD muselo vyklidit pozice, kromě pár páteřních tratí, to jinde takové není, sehraje se divadlo a ČD dostane dalších 10 let. Čekáme až na fin. krizi…Tržní převálcuje státní.

  • Chtěl bych vidět tu unikátní zkušenost mezinárodní přepravou Leo Expressu. Do Polska ještě s vlakem pořádně nevyjeli, Rakousko vůbec. To ČD kdysi dokázaly mít přímé vozy až do Řecka. O mezinárodní zkušenosti bych pomlčel. Regiojet dokázal vyjet vlakem do Rumunska, takže zkušenosti má bych řekl větší. A Arriva by zase měla řešit jestli vůbec dokáže vůbec provozovat ve vlacích WC. Už mnohokrát musela Arriva mimořádně zastavit ve stanicích, aby se mohli cestující aspoň vys… . 🙂

    • No, „Leo Express“ to může „zahraniční zkušenosti“ kamuflovat třeba aspoň provozováním vlaků relace Berlín – Hannover – Frankfurt (M) – Stuttgart („nákupem“ berlínské železniční společnosti Locomore) a spoluprací s FlixBusem, který také začíná provozovat vlaky …

  • Pokud vyhraje trať Pardubice – Liberec třeba dopravce LEO, jakou bude mít provozní zálohu, aby v případě poruchy lokomotivy nemusel odříkat část spojů, jako to běžně dělá na trati Praha – Ostrava. Nebo RegioJet, který to bude dělat jako to dělá poslední dobou často. Počká dvě hodiny až pojede další vlak a spojí dva vlaky dohromady ?

    • Na druhou stranu- u spojů na objednávku si to objednatel snad pohlídá aby byl dostatek vozů, vč. záloh nebo dopravce bude platit pokuty 😉

  • Bude-li v tu chvíli už v provozu „národní tarif“ a „nařízené slevy“ budou platit jen na jednotné jízdenky vydané podle něho, aby se na kompenzaci slev ti „alternativní“ dopravci nemohli nekontrolovatelně podvodně kapsovat, pak to bude spíše ku prospěchu, protože by to mohlo vést ke snížení neúměrně velkého počtu vlaků, vyvolaného zbytečnou souběžnou jízdou vlaků různých dopravců.

  • Hlavně proboha dořešte uznávání jízdenek. Sice to bude možná pro ČD rána, ale na druhou stranu, pokud by ČD pustily pár tratí, snížil by se počet potřebných vozidel a mohly by se vyřadit další starý kusy… Kvalita spojů ve většině krajů je bohužel nic moc. Např. i na Slovensku je podíl rekonstruovaných vlaků nepoměrně vyšší (ikdyž tam je to způsobeno hlavně zrušením velkého množství tratí a 2 hodinový takt i na hlavním koridoru)

    • Podstatou problematiky uznávání jízdenek není jednotný tarif, ale metodika spravedlivého podílování tržeb mezi zúčastněné dopravce a tedy i odúčtovacího systému. Samozřejmostí by pak mělo být to co je běžné při rozúčtování podílů mezi dopravci v mezinárodní dopravě a to, že dopravce, který jízdenku prodal, má z podílů ostatních dopravců provizi.

    • Když je podle soukromníků jednoduché zavést vzájemné uznávání jízdenek tak proč si je minimálně žlutý a černý dopravce neuznávají už teď. Ono při Jančurovic platební morálce kdy dluží kam se podívá a v některých firmách mu už nepomůže ani stoprocentní záloha předem se nedivím že se do toho ostatním nechce.

    • Teď jsem se dočetl že do dvouletého tendru brněnského kraje se přihlásili jen ČD, kde jsou soukromníci toužící dostat se k dotovaným linkám? Ono to bude asi tím že tam se bude muset používat tarif IDS a nepůjdou tam dělat čachry. Jenom by mne zajímalo co by kraj dělal kdyby se nikdo nepřihlásil.

    • Však proto je to taky jen na dva roky. ČD prošlápnou cestičku, vyzkouší technologii a odladí problémy a systémy a pak už do toho mohou jít i ostatní.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora