Cestovní ruch Doprava ve městě Taxi

Aplikace jako třetí druh taxislužby. Ministerstvo chystá změnu zákona

Aplikace Liftago propojuje licencované taxikáře s cestujícími. Foto: Liftago
Aplikace Liftago propojuje licencované taxikáře s cestujícími. Foto: Liftago

Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona o silniční dopravě, která by měla legalizovat používání aplikací typu Uber jako třetího druhu taxislužby. Dnes zákon upravuje pouze klasickou taxislužbu s dispečinkem a taxametrem a smluvní dopravu, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva.

Novela má umožnit taxislužbám využívat místo taxametru mobilní aplikaci, zároveň ale zavede odpovědnost zprostředkovatelů za svoje řidiče. I řidič s aplikací tak bude muset plnit podmínky pro řidiče taxislužby. „Chceme, aby všichni poskytovatelé těchto dopravních služeb měli rovné podmínky na trhu. Umožníme použití aplikace, kdy si cestující před jízdou odsouhlasí konečnou cenu za přepravu, kterou zaplatí bezhotovostně. Zároveň ale zavedeme povinnost provozovatelů takových aplikací, že mohou zprostředkovat pouze legální taxislužbu a musejí si uchovávat data o poskytnutých službách,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok po dnešním jednání s premiérem Andrejem Babišem a zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě.

Při použití aplikace bude muset cestující před jízdou odsouhlasit konečnou cenu. Pokud by měla být cena za přepravu odvozena od vzdálenost či času, bude muset být i nadále použit taxametr. A to přesto, že aplikace vesměs využívají mapový software a vzdálenost měří stejně přesně. Pod aplikacemi navíc nebude moci jezdit každý. Všichni řidiči budou vedeni jako provozovatelé taxislužby a budou muset mít živnostenské oprávnění, zaevidované vozidlo a na vozidle nalepenou identifikační nálepku. Dosavadní svítilna „Taxi“ bude povinná jen pro ty, kteří chtějí brát i lidi mimo aplikaci z ulice.

Šéf společnosti Taxify Roman Sysel snahu státu vítá. Rovnou ale zpochybňuje záměr nechat jezdit jen profesionální taxikáře. „Naše data také ukazují, že spotřebitelé jsou v porovnání se službami licencovaných taxikářů více spokojení se servisem nabízeným privátními řidiči. Zájem občanů by podle našeho názoru zákonodárci rozhodně neměli ignorovat,“ uvedl Sysel. V aplikaci zákazníci řidiče hodnotí, čímž dalším usnadňují volbu.

Provozovatelé aplikací budou mít také povinnost uchovávat data o přepravách a na požádání je poskytnout veřejné správě. Ťok chce novelu přijmout co nejdříve, na příští týden k ní organizuje setkání zástupců parlamentních stran. Novela má ukončit právní vakuum, ve kterém se aplikace pohybují.

V posledních dnech Praha zažila několik protestů „tradičních“ taxikářů proti aplikacím.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • S Romanom Syslom by sa mal rozpravat len prokurator a nie vlada alebo vlada bude rokovat aj s dilermi drog aj to je ziadana sluzba nech si zakaznik vyberie ci ju chce.

  • Jak chcete tyto vozy kontrolovat???
    Nálepky nebudou používat a telefón s aplikací vypnou nebo schovají !!!!
    Policii při kontrole sdělí , že jedou soukromě ( zákazník z toho bude mít srandu jak napálili policii ).
    Použití figuranta je při množství takovýchto vozidel nedostačující ( malá kapacita ).
    Měření vzdálenosti pomocí aplikace není prověřené, ani ověřené na rozdíl od taxametru.
    Přesnost takového to měření dle aplikace vyžaduje odborné otestování a schválení příslušnými státními institucemi. Pouhé konstatování někým, že je něco 100% přesné za jakýchkoliv podmínek a situace nestačí !!!!
    Proto si myslím, že v současné době z výše uvedených důvodu je taxametr a svítilna nezbytností.
    PS. Pouze můj názor.

  • „Šéf společnosti Taxify Roman Sysel snahu států vítá.“

    Kterých států? Nebylo to spíš myšleno jen jako „státu“?

  • Koukám, že podstatu problému nechápe ani ministr. Stejné podmínky mají všichni už dneska, jenom je někteří nedodržují a hřeší na to, že je obtížné je „chytit při činu“. To, že taxikařinu nazvu „sdílenou ekonomikou“, ještě neznamená, že se vyvlíknu z povinností, které pro taxikáře stanovuje zákon. Dnešní zákon neřeší, zda si na taxíka mávnete na ulici, objednáte telefonicky nebo přes aplikaci či jakkoliv jinak (jedinou výjimkou je písemná objednávka předem). Pořád je to taxislužba. Že se nejedná o žádné právní vakuum, už rozhodly české i evropské soudy.
    Ministr tedy zřejmě chystá nějaké zmírnění podmínek a nové povinnosti pro dispečinky. Těžko ale může narovnávat něco, co rovné je.
    (A jen tak na okraj, Uber nepřináší nic nového – aplikaci měly velké pražské dispečinky v době, kdy Uber ještě ani neexistoval. Jediné, co dělá Uber nově, je porušování českých zákonů.)

    • V zásadě souhlasím.
      Dořešit by podle mě potřebovala určení ceny podle aplikace místo taxametru. Odsouhlasení ceny předem, jak navrhuje ministr, není asi to nejlepší. Vždyť cestou se může stát cokoliv a nemít možnost na to reagovat není úplně to nejlepší.

  • Někde jsem četl, že „spolujízda“ by se měla stát z volné živnosti žívnost vázaná. To jako myslí vážně? V době CO2 Pm buzerací, že ekologičtější využití aut více osobami bude pro amatéry defakto zakázáno? 🙂

    • Ale tady o žádnou spolujízdu nejde. Pořád máte v autě jednoho (zákazníka), který jede tam, kam chce a druhého (řidiče), který ho za úplatu odveze. Nic ekologického na tom nevidím. Na klasické spolujízdě či autostopu (jedu tam a tam a nabízím volné místo) se nic nemění.

    • jasně. jenom musíte úzkostlivě předstírat že na tom volném místě nevyděláte ani korunu….

    • Co je na tom složitého? Jedu z A do B a stojí mě cesta autem 200 Kč. Nabídnu spolujízdu za 100 Kč. U spolujízdy jde o to rozmělnit náklady na cestu na co nejvíce lidí, včetně řidiče.
      Uber není spolujízda, protože řidič jede tam, kam chce zákazník, aniž by tam řidič něco potřeboval. A celou cestu hradí zákazník, není tam spolufinancování s řidičem.

Newsletter


Výběr editora