Doprava ve městě Názory Železnice Zprávy

ANKETA: 1. třída v příměstských vlacích? Ať zůstane, říká většina odborníků

Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra
Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Na půdě poslanecké sněmovny se minulý týden řešil nezvyklý problém: 1. třída v příměstských vlacích Českých drah. Poslankyně TOP09 Helena Langšádlová (bytem na berounské trati v Černošicích) se v interpelaci ministra dopravy Dana Ťoka dotazovala, zda by šlo dělat něco s tím, že u příměstských vlaků je v části soupravy 1. třída, která není podle poslankyně dostatečně vytížená a cestující s lístkem do 2. třídy musejí stát. Ťok souhlasí a chce 1. třídu v těchto vlacích zrušit. Zeptali jsme se proto odborníků, co si o 1. třídě v příměstských vlacích myslí. Většina argumentuje ve prospěch „jedničky“, která si podle nich našla svou klientelu.

This poll is closed! Poll activity:
Start date 12-09-2017 23:03:54
End date 19-09-2017 23:59:59
Poll Results:
Jaký je váš názor na první třídu v regionálních vlacích?

Zuzana Čechová, ředitelka odboru cenotvorby a produktové komunikace Českých drah.

Díky tarifním úpravám jízdného v první třídě došlo k nárůstu obsazenosti v této třídě ve vlacích ČD v průměru o  30 procent. Jde o meziroční nárůst mezi lety 2016 a 2017 (za 1. pololetí). Tento vývoj lze potvrdit také pro střední Čechy a Prahu, kde dosahujeme obdobných nárůstů. Lze proto konstatovat, že zlevnění první třídy vedlo k jejímu zpřístupnění více zákazníkům a celkově se odráží v pozitivnímu trendu nárůstu počtu cestujících v našich vlacích.

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet

V příměstských vlacích smysl první třídy nevidím. Zbytečně to cestující dělí, není možné jim nic extra nabídnout, ubírá to místa pro ostatní. Měli jsme ji v regionálních vlacích mezi Bratislavou a Komárnem a přeznačili jsme ji jako druhou třídu a všechny služby nabízíme cestujícím bez rozdílu tam.

Petr Tomčík, ředitel ROPID

ROPID určitě podporuje zachování první třídy i v regionálních vlacích. Jsme přesvědčeni, že za dobu, kdy je tento vyšší komfort ve vlacích nabízen, jsme do veřejné dopravy přilákali určitý druh klientely, o který bychom zrušením první třídy neradi přišli. Tito lidé, z velké míry dříve využívající individuální dopravu, oceňují možnost volnějšího prostoru ve vlacích a určitého vyššího standardu cestování. Evidujeme stále více vlaků, kde už i oddíly první třídy vykazují plnou obsazenost. Její zrušení by tak bylo neuváženým krokem zpět.

Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě

S vyjádřením pana ministra Ťoka, že je první třída v příměstských vlacích zbytečná, rozhodně nemohu souhlasit. Pokud nejsou v příměstských vlacích oddíly první třídy plně využívané, pak je potřeba si položit otázku – proč tomu tak je? Je kolem nádraží příměstské železnice málo parkovacích míst P+R pro náročné cestující? Je pro propagaci cestování první třídou nedostatečný marketing? Je špatně zvolený tarif pro cestování v první třídě – nebo taková nabídka v integrovaném systému dokonce vůbec neexistuje? Pokud ROPID nenabízí v tarifu možnost zakoupení dlouhodobé jízdenky pro cestování první třídou v největší aglomeraci kolem Prahy, pak je potřeba to změnit. Ministr dopravy by měl na místo návrhu laciného a populistického řešení o zrušení první třídy naopak vyzvat České dráhy a ROPID ke společnému jednání o vytvoření akční nabídky pro denně dojíždějící, kteří by byli ochotni si za 1. třídu připlatit. Kdyby pan ministr nechal auto i s řidičem doma a vyzkoušel cestování příměstskými vlaky. Pak by pochopil, k čemu v nich první třída je.

Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory

První třídu bych v příměstské dopravě určitě nerušil. Její využití má praktický smysl, například je-li druhá třída přeplněná. Je to volba cestujícího. Ne každý si ovšem při cestách za prací může pravidelně 30% příplatek dovolit.

Alois Kašpar, ředitel Krajského centra osobní dopravy Praha, České dráhy

První třída byla po zavedení v příměstské dopravě využívána hned od počátku. Je to nadstandard pro cestující, kteří chtějí mít jistotu místa, komfort a relativně klidné cestování. Jinde je běžná nejen na železnici, ale i v městské dopravě. Rozdíl mezi 1.třídou a druhou, je pouze 9 míst (23 vers 31), přínos však velký. Podařilo se získat nové cestující, kteří by jinak jeli autem. Máme spíše problém s přeplňováním 1.třídy ve špičce. Malý rozdíl v jízdném a možnost uhrazení rozdílu v ceně ve vlaku bez přirážky jsou velkou motivací k využití. Stížnosti a připomínky máme v podstatě jen na malou kapacitu a přeplňování 1.třídy. Zcela ojedinělá interpelace poslankyně z Černošic v parlamentu je spíše produkt toho, že trať Praha – Beroun je v katastrofálním stavu, s permanentními závadami na trati. Dochází tak k nepravidelnostem, zpožďování spojů. Při intervalu ve špičce až 15 minut vede prakticky každá mimořádnost ke shluku spojů a přeplňování toho prvního.

Daniel Adamka, generální ředitel Arriva

Sedadla první třídy do příměstské železniční dopravy v okolí Prahy patří. Mohou přilákat náročnější cestující, kteří vyžadují větší pohodlí a v současné chvíli nemají srovnatelnou alternativu k osobnímu vozu.

Peter Köhler, CEO Leo Express. 

První třídu lze na krátkých příměstských trasách omezit ve prospěch druhé. Objednatel, kraj, má právo si určit, jak má jeho služba vypadat – a předpokládáme, že chce mít zejména optimálně využité vlaky. Zejména se ale celkový standard cestování na regionálních a příměstských spojích musí zvýšit. Což nezávisí jen na velikosti sedačky v první nebo druhé třídě, ale na dalších službách jako jsou připojení na internet, nápoje a občerstvení a door2door služby.

Jaroslav Pejša, předseda Odborového sdružení železničářů

První třída v příměstských vlacích představuje mimo jiné dojezdovou možnost pro cestující, kteří jedou první třídou už dálkovým vlakem do nebo z Prahy. Takže až  pojede paní poslankyně třeba z Brna do Černošic a využije první třídu Railjetu, pak se jí může hodit i první třída v City Elefantu.

Igor Chovanec, dopravní odborník, ateliér Parabola. 

Větší komfort i ve vlacích nedálkové dopravy má odpůrce, argumentující nedostatečnou kapacitou zbytku vlaku, a zastánce, argumentující požadavky po kulturnější přepravě, než je v městské, příměstské a místní hromadné dopravě dosud v Česku běžné. Je ovšem s podivem, jak rychle zdomácní mezi aktéry první argument, aniž by se hodnotila i varianta přidání kapacity vlaku jiným způsobem, než likvidací salonu 1. třídy. (Připomíná to situaci s vytíženou kapacitou dráhy, kde obdobné názory volají po redukci nabídky spojů, nikoliv po navýšení kapacity dráhy…)

Ačkoliv není přitažlivé a ani správné vždy argumentovat situací u sousedů, je dobré se na ni podívat.
V Německu, Švýcarsku a v Rakousku se komfort 1. třídy ve vlacích nedálkové dopravy nabízí (ve Švýcarsku dokonce i ve vlacích nejnižší přepravní kategorie městských linek); případ německých vozidel je v Česku možné vidět u vozidel privátních dopravců, kteří tato ojetá vozidla neváhají nasadit ani na dálkové linky (Arriva vlaky, GW Train Regio). Švýcarský model je založen pro změnu na požadavku objednatele dopravní služby na 1. třídu ve všech vlacích (vyjma turistických atrakcí, kde vlak je cíl) a dopravce dostává za to i vyšší kompenzace, než za salony 2. třídy. Samozřejmostí je zaintegrování 1. třídy do systému veřejné hromadné dopravy (což v zemi, kde toto platí např. i pro říční přívozy, není nic překvapivého). Pro změnu železnice např. v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku či ve Francii komfort 1. třídy mimo dálkovou dopravu nenabízí.

Problém s 1. třídou u vlaků nedálkové dopravy v Česku má dva podproblémy. Tím prvním je ona zmíněná přetíženost salonů 2. třídy (řešení tohoto podproblému bylo výše naznačeno). Tím druhým je nezaintegrování 1. třídy do integrovaného dopravního systému, takže pro cestující např. se síťovým časovým jízdním dokladem IDS je tato nedostupná. Je sice pravda, že například České dráhy snížily rozdíl mezi třídami na 30 % (z původních 50 %), ale to je zajimavé pouze u vlaků dálkových, neintegrovaných. Ve zbylých vlacích si salony 1. třídy žijí svůj vlastní život, což vyvolává ona napětí a antagonistické pohledy na věc.

23 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Radko Křivánek: žádná rekonstrukce netřeba, stačí přelepit číslo na 2. Jako se to dělá, když jede elefant na negarantovaným spoji.

    Jako ale rušení jedničky je kravina. Obzvlášť v Praze to má smysl.

  • Myslím, že ministr dopravy by vůbec tuto věc neměl řešit. je to zcela záležitost dopravce a objednavatele dopravy, což v tom to případě je kraj a ne ministerstvo dopravy. Chápu, že paní poslankyně už nemůže jezdit zdarma v 1. třídě (ani ve druhé) a musela se mačkat ve vlaku s prostým lidem a zase jí bylo líto pár korun obětovat za 1. třídu a když ne ona, tak nějaký její příbuzný čí známí. Z cela s ní soucítím. 🙂 A jako poslankyně za TOP 09 by si měla uvědomit co její strana prosazuje tj. volné podnikání, tak ať je na dopravci jaké služby nabízí a podle poptávky si sám vyhodnotí jestli 1. třídu chce či nechce mít ve svých vlacích.

  • Například v IDS ODIS lze dokoupit první třídí v rámci ODIS….. Takže pan je mimo…… Každopádně ponechat 1.třídu.

  • Pan Pejša především dobře ví, že první třídu využívají primárně odboráři, takže je přirozeně proti zrušení a snaží se to odůvodňovat takhle 😀

  • 1. Prvopočátek je v Elefantu a jako vždy ve škodovce. Hnací vůz se váhově nevešel do parametrů v plně obsazeném stavu. V jedničce je nejen o 9 míst k sezení méně, ale nepočítá se tam se stojícími cestujícími. To už jsou desítky osob. A najednou to vyšlo. Právě kvůli hmotnostem by bylo schválení rekonstrukce na druhou třídu parně trošku oříškem a nějaká poslankyně z Česrnošic za to nestojí.
    2. Akčně se dá v první třídě jezdit na časový příplatek (týdenní až roční). A to i v kombinaci s akční jízdenkou 2. tř. nebo jízdenkou dle tarifu Ropid do 2. tř.

  • Já bych radši zrušil 1. třídu u InterPanterů. Člověk, který přijede 1. v railjetu a třeba v Brně přestoupí na „rychlík vyšší kvality“, kde mu přes jedničku každou chvíli projde nějaký výletník a k tomu se tam každých 10 vteřin otevřou a zavřou dveře se už v ČR znovu vlakem nesveze…

    • Nerušit ani zde, ale upravit umístění tak, aby to dávalo smysl a nebyl z toho průchoďák.

  • V příměstské dopravě, kde jsou spoje čím dál častěji přeplněné, tak první třída má velký potenciál, jak z toho uniknout..

    Souhlasím plně s Josefem Petrákem – kdyby první třída byla zahrnutá v IDS tarifech a akčních nabídkách, tak si troufám tvrdit, že jednička půjde na dračku.

    A zrovna ten Jančura by měl mlčet – ve svých vlacích už provozuje asi 4 třídy a bude tady kázat o struktuře metropolitní železnice, se kterou nemá nic společného!? Typické. Všechno, co nemá nebo neprovozuje, poplivat.

    • Proč by Jančura nemohl sdělit svůj názor na tuto problematiku, když se vlakovou dopravou zabývá? Třeba Daniel Adamka také dotovanou vlakovou dopravu neprovozuje. Že má hodně tříd v dálkových vlacích přeci neznamená, že nemůže mít odlišný názor na příměstské vlaky. Kromě toho svůj příklad vztahoval na lokální linku, kterou provozuje na Slovensku.

  • Co to ten Jančura mele za kraviny, že první třída nemá co nabídnout? Minimálně u toho Ešusu má cestující k dispozici stoleček a zásuvku což ve dvojce nemá a také větší pohodlí s opěrkami po obou stranách.

  • Víte co já nechápu? Kde vzali tu 30% přirážku za 1. třídu? Možná to někde je, ale když si na e-shopu zadám požadavek na jízdenku Plzeň – Praha, naběhne mi cena 105 Kč, ale za 1. třídu už 209 Kč! To je přeci 100% přirážka. Za to si může 1. třídu připlatit jen šílenec.

    • Já to chápu… to je schizofrenie tarifu. Standardní tarif je kilometrický. Jednička je 1,3x dražší než dvojka v tarifech IN0, IN25 a IN50. Když se díváte na běžné intercity trasy, jako je Praha – Plzeň, tak ve dvojce ale nevidíte kilometrický tarif, ale hrubě zlevněné akční jízdné, které má dodatečné nevýhody proti km tarifu, ale většině lidí za příplatek nestojí. A akční jízdné do jedničky neexistuje, počítá se stále z km tarifu ve dvojce.

      (Disclaimer: patřím mezi – vašimi slovy – ty šílence.)

    • Za 109, – Kč vám E-shop nabídl nejlevnější cenu resp.. jízdenku a to tzv. Včasnou resp. akční nabídku. Tyto jízdenky jsou vždy do 2 vozové třídy a tak trochu mimo oficiální ceník ČD. Standardní cena Praha – Plzeň v jednom směru je ve 2. třídě 161, – Kč, tudíž cena 209,- za 1. třídu je přesně těch 30 %

    • Jiří Bér: Tak Jančura se odkazuje na příměstskou linku Bratislava – Dunajská Streda, kterou RegioJet provozuje. Když podepsali smlouvu s MDVRR SK, tak měli v podmínkách mít vlak s první třídou (rozumějte vozidlo), ale naopak dohodnutý ceník neobsahoval cenu za 1. třídu, takže i proto ji nenabízejí…

      Nevím ale, jak zrovna z tohoho dokáže kvalifikovaně usoudit, že se to neosvědčilo, když to vlastně ani nikdy neprovozovali.

    • Jednou jsem se pokusil vyhledat, kolik je doplatek do 1. třídy na nějakém úseku při nákupu ve vlaku. Nezvládl jsem to, musel mi to říct průvodčí.

      1. třídu v příměstské dopravě mohou poslanci zrušit, pokud chtějí vrátit železnici do kategorie „pro socky“ a zbavit se segmentu bohatších cestujících, které ČD pracně získaly.

    • 30 %,je v základním jízdným, neplést do toho různé akční a včasné jízdenky a pořádně číst co za jízdenku máte.

  • Jasně je to řečeno od pana Kašpara z ČD: Rozdíl mezi 1.třídou a druhou, je pouze 9 míst (23 vers 31). Takže o čem je tu vlastně řeč? O devíti místech navíc v třívozové soupravě s kapacitou 310 míst k sezení a 333 míst k stání? To snad ta poslankyně nemyslí vážně! Za posledních skoro deset let mého dojíždění pozoruji výrazný nárůst zájmu o 1. třídu jak v dálkové, tak v příměstské dopravě. V ranní špičce je poměrně často využito všech 23 míst a někteří další už si nesednou. Takže rušení je úplný nesmysl, který může navrhovat jen někdo, kdo nezná realitu.

  • A taky integrováním se dostali do vlaků v Praze mladí vandalové, kteří jezdí za směšné peníze a dělají nejvíc škod.
    A proto 2. třída bude pro náročnější a normálnější zákazníky víc a víc nestravitelná. Pravda, modré zóny a další zdanění v rámci „eko“ tam nažene z nouze i tyto lidi. V liberalizované Anglii se běžně jezdí ve stoje a často se zpožděním, takže si zvykejme.

  • To je právě o tom, že politici jsou dementní. Zejména někteří krajští. Především v Praze je první třída hezky využitá. Nevím proč by se měla rušit. Nabízí mnohem pohodlnější sedačky, ale je třeba si připlatit. Nevím co je na tom špatně. Obecně pokud nemám místenku včas, nepříjdu včas, tak si logicky musím připlatit za první třídu. Co je na tom nelogického. Oni spíš někteří nepochopili, jako TOP paní Lankšádlová a Ťok, že příměstská doprava v Praze silně roste a je třeba přikoupit a „Zaplatit!“ další 2 patrové soupravy pro ztrojování nebo častější interval. Pak se nebude ve vlacích stát. Nikoliv zrušením první třídy. To to opravdu nevyřeší.
    A dále to nepochopila hromada dalších krajských politiků, kteří chtějí kupovat nové soupravy v OPD2 s nedostatečnou kapacitou. Což následné prodlužování bude pak nejdražší.
    Pokud se bude rušit první třída a zůstane tupý lowcost, tak já žádám zrušení kompetence krajů zakazovat soukromou autobusovou dopravu v kraji. Ta pak může nabídnout adekvátní služby.

  • Já si také myslím , že první třída v příměstských vlacích smysl má. Proč neumožnit někomu , kdo si chce připlatit lepší komfort cestování ? Proč někdo se myšlenkově pohybuje pořád v bolševismu alá všem stejně za stejné peníze a vize , že někdo dostane za víc peněz něco navíc je pro něj absolutně nepřijatelná ?