Letectví

Aerolinky Monarch dolétaly, Britové organizují návrat domů 110 tisíc lidí

Airbus A320 společnosti Monarch Airlines. Foto: Monarch Airlines
Airbus A320 společnosti Monarch Airlines. Foto: Monarch Airlines

Britské aerolinky Monarch Airlines ukončily dnes provoz. Konec dnes oznámil dopravce a britský úřad civilního letectví (CAA). Krach se dotkne 110 tisíc lidí, kteří letěli s aerolinkou v minulých dnech do zahraničí  a teď se nemají jak dostat domů.

Britská vláda a CAA proto začínají s organizací záchranných letů, které mají dostat cestující zdarma zpět domů. Kvůli tomu si CAA pronajala deset airbusů A320 od Qatar Airways, dalších dvacet si CAA ještě pronajme u jiných dopravců.

Konec aerolinek přišel poté, co jim CAA neprodloužil licenci ATOL nutnou k pořádání zájezdů kvůli špatné finanční situaci. I když zájezdy tvoří jen pět procent tržeb, aerolinky oznámily ukončení provozu.

CAA dnes oznámila, že lety zdarma domů organizuje jak pro klienty, kteří mají s Monarch Airlines koupenou cenou dovolenou, tak i jen pro ty, kteří mají jen letenku. Nemohou ale počítat s tím, že jim proplatí další výdaje, například hotel kvůli nucenému prodloužení pobytu. Evakuační lety se týkají všech cestujících, kteří mají letenku do Velké Británie do 16. října.

„Je to hluboce stresující situaci pro britské občany na dovolené v zahraničí. A mojí prioritou jim je pomoci dostat se zpět,“ řekl britský ministr dopravy Chris Grayling. Podle něj jde o největší mírovou repatriaci v historii Velké Británie.

Monarch je v problémech delší dobu, za poslední finanční rok končící v říjnu 2016 vykázala ztrátu 291 milionů liber. Majoritní akcionář Greybull Capital loni nalil přes 165 milionů liber na záchranu společnosti. Aerolinku tvrdě postihl pokles zájmu o lety do Turecka a Egypta, kam z 5 základen ve Velké Británii hodně létala.

Svůj byznys musela přeorientovat na lety do evropských středomořských destinacích, kde ale čelí mnohem větší konkurenci. Firma s více než 5 miliony cestujícími ročně provozuje flotilu 35 letadel, většinou Airbusů A320 a A321. Na příští rok má objednané Boeingy 737 MAX 8.I přes velký růst letecké dopravy je letošní rok ve znamení úpadku velkých společností, které nezvládaly létat se ziskem ani v době levné ropy a hospodářského růstu. Do insolvence letos už vstoupily Air Berlin a Alitalia

Štítky

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Zajímavý článek Romane, ale nejvíc mě na tom zaráží ten fakt, že důležitější nez úpadek Monarchu je dobrá pověst ACC.
    A přesně v tomhle světle je ten úpadek takový „kostrbatý“.
    Monarch by pravděpodobně ještě nějakou dobu přežil, ale ACC (stát) to v podstatě zaříznul z preventivních důvodů neudělením licence.
    I za cenu hektického shánění náhradní kapacity a stresu pro všechny zainteresované.
    Štěstí, že QA nemá do čeho píchnout.

  • Tak kurz mezi korunou a librou tomu dává úplně jiný rozměr.
    Stejně si Jane myslím, že v tom bude nějaký háček. Tech pět procent si mi vůbec nezdá.
    Monarch byla aerolinka zaměřená tak z 75% na přepravu turistů do letních nebo zimních středisek.
    Měla jen pár celoročních linek do hlavních měst.
    To by musela podnikat ještě například v ubytovacích kapacitách nebo prodeji zájezdů, aby to dávalo smysl.
    No a pokud ACC zastává i funkci pojistitele zájezdů, tak z pojistek může zaplatit zpáteční cesty turistů i u Monarchu (v úpadku) než pracně zařizovat letadla a posádky u QA či dalších.
    Mohli to dotáhnout do pozvolného útlumu (placeného ACC) a tiše zavřít krám.

  • Tak tahle kauza je fakt „podivná“.
    Úřad civilního letectví CAA potopí společnost kvůli v podstatě
    bezpředmětné části podnikatelského portfolia (5% byznysu) a vyrobí tím problém 115 tisícům dovolenkářům?
    Buď v tomto článku nezazněla nějaká zásadní informace, která má rozhodující vliv proč Monarch vzdal celý busines a nebo se v Británii zbláznili.
    No a mimochodem loňská ztráta Monarchu ve výši 291 milionu korun je u leteckých společností v podstatě triviální. Prodej jediného letadla z flotily věc elegantně vyřeší a ještě zbude na chlebíčky.
    Nechápu.
    PS: Monarchu mi je fakt líto, poněvadž to byl jen z mála evropských provozovatelů 757ček.

    • Pardon, v textu je chyba, ztráta je 291 milionů liber, ne korun. Monarch je v dlouhodobých potížích. CAA se postará i o lidi, o které se starat podle zákona nemusí. Opravdu si nemyslím, že se v UK zbláznili. Navíc většina letadel ve flotile není jejich, ale leasingových firem.

Newsletter

Partneři


Výběr editora