Doprava ve městě Infrastruktura

Eskalátory pro metro Anděl se teprve vyrábějí. DPP zavře i Náměstí Republiky

Zbytky po starých schodech ve stanici Anděl. Foto: AŽD Praha
Zbytky po starých schodech ve stanici Anděl. Foto: AŽD Praha

Cestující v pražském metru čeká od 1. listopadu další velké omezení. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zavře na devět měsíců výstup ve stanici Náměstí Republiky směrem k Palladiu.  Proti se postavil například pražský radní pro dopravu Petr Dolínek, DPP ale trvá na uzavření.

Náměstí Republiky je další stanicí na trase metra B, kde se omezí provoz. Už od konce září je zavřený výstup ze stanice Anděl ve směru k nákupnímu centru Nový Smíchov. Doba uzavírky budí mezi cestujícími rozpaky: zatímco například celou stanici Jinonice zvládl DPP opravit za půl roku, výměna eskalátorů na Andělu trvá déle.

DPP se hájí tím, že zakázka za 289 milionů korun, kterou získalo sdružení firem AŽD Praha a Brema, běží podle projektu. Ten zpracovala společnost Metroprojekt.

Z odpovědí DPP i AŽD Praha vyplývá, že hlavním důvodem zpoždění je skutečnost, že nové eskalátory se teprve začaly vyrábět, a to až poté, co začala samotná oprava. Podle nich je doba opravy přiměřená.

„Práce na stavbě jsou časově podmíněny jak provozní dobou metra, například odvážení a zavážení materiálů a výrobků pracovními vozy je možné pouze v době noční odstávky metra, dále technologickými návaznostmi při demontážích, následných prací v eskalátorovém tunelu, vestibulu a ostatních prostorách stavby, dále zpětných montážích,“ odpověděl po 19 dnech DPP na dotazy serveru Zdopravy.cz.

„Schody se v současnosti vyrábí. Je to běžná praxe, kdy u těchto velkých a komplexních výrobků se schody z výrobního závodu vozí po částech přesně dle harmonogramu,“ řekl Roman Juřík z AŽD Praha. Z odpovědí DPP vyplývá, že dodavatel má na výrobu eskalátorů tři měsíce.

Proč se nevyrobily nejprve schody a teprve poté se začalo s demontáží starých? „Nejdříve budou dodány ty části, které je nutné instalovat v první fázi a následně další a další. Kdyby již tyto schody byly vyrobeny, není je dokonce na stavbě ani kde uskladnit, respektive staveništní zábor by byl pro cestující veřejnost zcela neúnosný. Dvojí překládání také není vhodné, stavbu jen prodlužuje a prodražuje. Zvolili jsme standardní běžný postup,“ tvrdí Juřík.

Podle něj nejde jen o výměnu stávajících eskalátorů sovětské výroby, ale také demontáž celé strojovny, kde jsou umístěny několikatunové převodovky s vlastními motory, kompletní rekonstrukce celé elektroinstalace, stavební úpravy pro nové stroje, jejich montáž a celkové přezkoušení. „V případě stanice Anděl se nejedná o repasi stávajících schodů, ale o dodávku naprosto nového zařízení. Navíc v tomto případě o čtyři kusy kompletních eskalátorů,“ dodal Juřík.

Šéf DPP Martin Gillar už na konci září harmonogram hájil. „Zvolený harmonogram a technologický postup je ekonomicky nejefektivnější,  proto je nutné zcela uzavřít jeden vstup,“ řekl Gillar. „Modernizacemi docílíme toho, aby  bezpečnostní standardy odpovídaly současným požadavkům. Nová technologie bude zároveň z elektrotechnického hlediska mnohem úspornější, sníží se nám tak i provozní náklady,“ dodal.

Podle časového harmonogramu má dodavatel 1,5 měsíce na demontáže strojních zařízení a elektro částí, téměř tři měsíce stavební demontáže obklad a bourání nosných konstrukcí, sanační práce, zpětné montáže a nové nosné konstrukce pod schody a v prostoru jejich osazení, 3,5 měsíce na výrobu, odzkoušení a přejímky pohyblivých schodů ve výrobním závodě na Slovensku, elektrorozvody a zařízení, tři měsíce montáž nových schodů, zprovoznění, tři měsíce kompletace stávajících vrácených či nových zařízení slaboproudu, vzduchotechniky, zdravotně technických instalací, elektro požární signalizace, tlakových těsnění a informační a reklamní zařízení. Jednotlivé fáze harmonogramu se časově překrývají.

Vítězem zakázky na opravu eskalátorů na Náměstí Republiky je sdružení firem Metrostav a Geosan.