Železnice

Rychlovlaky mezi Berlínem a Mnichovem mají potíže, nabírají velká zpoždění

Jednotka ICE 3 na hlavním nádraží v Mnichově. Foto: David Krásenský
Jednotka ICE 3 na hlavním nádraží v Mnichově. Foto: David Krásenský

Chlouba německé železnice – nové vysokorychlostní spojení mezi Berlínem a Mnichovem –  zaznamenává první dva dny provozu problémy s dodržováním jízdního řádu a řada cestujících zažívá nepříjemná zpoždění a rušení některých spojů.

 

Deutsche Bahn potíže přiznaly. Podle vyjádření na svém webu byla důvodem jednak nehoda na trase mezi Norimberkem a Mnichovem a také problémy se zabezpečovačem ETCS. „Pracujeme společně s dodavatelem Alstom na rychlém řešení tohoto problému,“ uvedly DB v prohlášení.

 

Na trasu se už v neděli vydal David Krásenský. Jako fanoušek železnice a expert chtěl být mezi prvními, kdo si novou trať projede. Zvolil vlak ICE 1004 s odjezdem 11:56 z Mnichova, plánovaný příjezd do Berlína byl v 15:44. „Ze začátku probíhala jízda přesně podle plánu a v Norimberku jsme byli s minutou načas. Na informační tabuli ve voze se ale záhy objevilo zpoždění a postupně narůstalo – i když často bylo ve zjevném rozporu s realitou a například i 25 minut po plánovaném odjezdu byl uváděn odhad jen +15 minut,“ popisuje Krásenský.

Jako důvod zpoždění byla ve vlakovém rozhlasu uváděna „závada na vlaku“ (bez bližšího určení), posléze byl důvod změněn na „závadu na trati“ a byla ohlášena jízda odklonem přes Würzburg a Fuldu. Po odjezdu z Norimberka se vlak ale daleko nedostal a zastavil v žst. Fürth in Bayern Hbf., která je ještě víceméně součástí norimberského uzlu. „Ohlásili, že přeci jen pojedeme po nové trati, na kterou se ovšem musíme dostat pomocí přestavné jízdy přes norimberské seřaďovací nádraží. Tohoto se nám ovšem nakonec nedostalo a celkem po půlhodině dalšího stání jsme se rozjeli skutečně po odklonové trase,“ dodal Krásenský. V praxi to znamenalo zpoždění dvě a půl hodiny. V Erfurtu navíc museli přestoupit na náhradní soupravu. „Po čtyřech a půl hodinách jízdy jsme se tak dostali zhruba do poloviny trasy – místo abychom za necelé čtyři hodiny dorazili až do Berlína,“ dodal Krásenský. Informační tabule ukázaly, že nešlo zdaleka jen o problém jednoho vlaku.

Všiml si také toho, že se ukázalo jako nepraktické provedení odjezdových tabulí, kde je zpoždění vlaku zobrazováno formou běžícího textu a není tedy vidět klidně a trvale.

Vlakový personál podle něj roznášel alespoň nápoje zdarma a neprodleně rozdával formuláře pro uplatnění práv cestujících (s možností uplatnění náhrady vícenákladů vzniklých v důsledku zpoždění a také poukázku na zaslání „drobné pozornosti“ jako omluvy. „Neméně samozřejmé bylo ovšem i potvrzení, na základě které bylo možné absolvovat cestu do cílové stanice náhradním způsobem, jinými vlaky, bez příplatků a bez pevné vazby jízdního dokladu na vlak – průvodčí vystavil nebo potvrdil přímo na místě – a rovněž náhrada jízdného v plné výši,“ dodal Krásenský.

Potíží si všímají také německá média. Redaktorka Focusu například včera jela mezi Mnichovem a Berlínem.  Přijela nakonec o čtyři hodiny proti jízdnímu řádu později.

Štítky

20 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jsem zvědav jestli se zmíněný problém DB s Alstomem na ukázkové vysokorychlostní trati bude v našich médiích stejně intenzivně probírat jako problémy ČD se Škodou Transportation.

  • Přijde mi obdivuhodný rychlý přístup k zákazníkům. Všichni vnitrostátní dopravci u nás při zpoždění spíš služby omezují, než že by něco rozdávali zdarma a aktivně nabízeli vrácení jízdného.

  • Nemůžete to poslat Pehemu, odborníkovi na všechno. Když tu trať otevírali, tak kopal do českého národa, jak je jeho zvykem. ICE jsou skvělé, ale sám jsem zažil jak v soupravě chyběl vagon, na kterým jsem měl s dětmi místenku. DB to bylo dost ukradené, počínaje průvodčí, konče frontou na nádraží, kde jsem chtěl místenku vrátit

  • A občerstvení asi jen voda, maximálně kafe, pivo už si každý musel asi koupit.
    A u nás v JLV na našem území to mají levnější a dobře se nají.

  • Tak jestli mají problémy „pouze“ s ETCS, tak to časem vyřeší. Takovou zpackanou D47 nejlépe vyhodit do povětří.

  • No vidíte to, kdyby jeli po staré dobré pomalé a klikaté trase přes Prahu, byli by nakonec z Vídně v tom Berlíně přeci jen rychleji, než nově s přestupem v Nbg… Však oni ti túristi budou ještě rádi za tu naši vyhlídkovou jízdu, kde při nízké rychlosti alespoň něco z okna uvidí a ne furt tunel a most a nakonec stejně přijedou pozdě….

  • Tak situace se dá zachránit alespoň pro Rakušáky jednoduše, rychlým restartem Vindobony. 🙂

    • Tomáš Velendorf: Pro Rakušáky? Ten vlak jezdí mezi Mnichovem a Berlínem. Doporučuji oprášit znalosti zeměpisu.

    • No, ten vlak sice jezdí mezi Mnichovem a Berlínem, ale mezi Berlínem a Vídní fakticky nahradil tu zrušenou Vindobonu (přes Prahu) – jen po trochu pozměněné trase …

    • Tak znovu, po sto padesáté: Sůra si svůj bombastický článek vymyslel, z Vídně do Berlína nikdo 8 hodin vlakem nejezdí, a je úplně jedno, jestli to je přes Prahu nebo Norimberk. Nemůžete věřit všemu, co někdo nasere do novin, protože potřebuje napsat článek.

    • Prosím o slušné vyjadřování, případně zasedejte k PC střízlivý. Děkuji.

  • Já bych se nedivil, kdyby spolupůsobící příčinou byly i klimatické vlivy. To co se prohnalo uplynulý víkend Německem, stálo za to… Například v neděli 10.12.2017 jezdilo všechno v okolí Kölnu podle plotu. Zpoždění v dálkové i regionální dopravě 20 až 50 minut běžné. Spíše byl zázrak, když několik málo spojů jelo na čas.

    A jestli jim sníh zafoukal a voda zatekla někam, kam neměla, tak holt mělo ETCS problém… Takže bych z toho zase takovou senzaci nedělal.

    • Příčinou je francouzské ETCS. A je zajímavé, že testovací vlaky jezdící po trati od června tyto problémy neodhalily…

  • jo jo…..svět už není dávno v pořádku…kde je ta německá preciznost a pečlivost. Když se u nás rozjížděly Pendolína tak jsem se ničemu nedivil, přeci jen jsme v Česku, ale u DB se divím.

    • Německo už dávno není tak jak se nám pořád předkládá – u nás máme hodně věcí už dokonce lepších. (Například neuvěřitelně špinavej Berlín)Mít v rozpočtu adekvátně rozloze tolik peněz jako v Německu, tak se máme mnohem líp. To bysme ale nesměli bejt německou ekonomickou kolonií….

    • U DB se není naprosto čemu divit.

      Dlouhodobě se pohybuji v Essenu a Dusseldorfu, a situace v porůří je naprosto tristní – tolik zpozdeni, co tady clovek vidí a zazije za hodinu, nepotká u ČD behem mesíce. Lidé u nás (v ČR) jsou naprosto zblblí, ale – budme skutecne rádi, ze zijeme v CR.

      Dálkové vlaky v Essenu a Dusseldofru prakticky soustavně >20 minutová zpozdení – vsemi smery, ráno, večer – je to jedno.

      Místní vlaky (různá RE a S) jezdí v podstatě náhodně – interval je tak hustý, ze i kdyz na vlak chodíme např. na „17:09“ , tak nikdy nevíme, kterým vlakem vlastne pojedeme.

      a dodavam, ze to neni jen v nekteré dni – je to soustavné, kazdy den bez vyjimky (mozna krom víkendu, to tu nejsem).

    • Jen tak: moje matka se pokoušela jezdit vlakem mezi Bruselem a Bonnem. Kdesi na trase vede VRT tunel, kterým to má jezdit, ovšem jelo to ním asi v 30-50% případů, zbytek po staré trati s příslušně velkým zpožděním. DB dnes nejsou totéž, co DB v roce 1985 a už vůbec ne totéž, co DR v roce 1930…