Železnice

-364 tisíc každý den. Leo Express za pololetí zdvojnásobil svoji ztrátu.

Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra
Souprava Stadler Flirt dopravce Leo Express. Foto: Jan Sůra

Soukromý dopravce Leo Express výrazně prohloubil v první polovině letošního roku svoji ztrátu. Z loňské ztráty 31,7 milionů korun za první pololetí stoupl záporný hospodářský výsledek více než dvojnásobně na 65,9 milionů korun. Firma to vysvětluje hlavně úpravou všech jednotek pro provoz v Polsku, nehodou v Přerově i dalšími investicemi do expanze.

Pololetní výsledky zveřejnil Leo Express na svých stránkách jen pár desítek minut před vypršením termínu, do kdy je musí publikovat jako emitent dluhopisů. „Ve ztrátě se negativně projevuje výpadek příjmů kvůli polonizaci jednotek, počáteční náklady na nové linky, rozjezd nové carsharingové společnosti SmileCar a obecně rozvoj sítě, pozitivní dopady těchto aktivit Leo Express očekává v příštím roce,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Na účtu neuhrazené ztráty od vzniku firmy je už přes 650 milionů korun. Firma za pololetí snížila své zadlužení o 20 milionů,Credit Suisse splatila v červnu 50 milionů ze splátky. Do konce roku musí splati švýcarské bance ještě více než 100 milionů korun.

Firma se v pololetní zprávě pochválila za to, že tržby rostly i přes výpadek jedné jednotky o 13% na 161 milionů korun, především díky autobusům. Počet cestujících stoupl celkově o 10% na 700 tisíc.

„Rozhodli jsme se dlouhodobě investovat do vstupu na zahraniční železniční trh, věděli jsme proto dopředu, že první pololetí bude výsledkově slabší. Situaci bohužel navíc nečekaně zkomplikovala nehoda jedné z našich jednotek a výpadky kvůli technickým úpravám jednotek pro vstup do Polska,“ dodal generální ředitel Leo Express Peter Köhler. Podle ně jsou číselné výsledky vyváženy expanzí klíčových služeb, tedy vstupem na německou železnici, přípravu vstupu na polské dráhy a rozvojem autobusových či minibusových linek.

Leo Express jezdí od začátku roku jen se čtyřmi místo pěti jednotek, jedna byla vždy na takzvané polonizaci, tedy úpravě pro polský trh. Jako první mimopolský dopravce firma získala klíčový certifikát B, opravňující k zahájení vlakového provozu v Polsku. Nyní společnost čeká již pouze na rozhodnutí tamních úřadů na výsledky testu hospodářské rovnováhy.

Firma slibuje do konce roku zveřejnit detaily o nových vlacích od čínské společnosti CRRC, které má objednané. Podle pololetní zprávy z vedení firmy odešel Leoš Novotný starší, rezignoval v únoru na post předsedy dozorčí rady. Nahradil ho Josef Němeček.

Štítky

7 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • A s pěti vagóny a jednou lokomotivou chce vytlačit čd z Berlína. Smělé plány, co jsou sice pro smích, ale to nevadí.

    • Leoš asi počítá s novými jednotkami z Číny. Na reklamě měl i Vectrona ve svých barvách, ale to byla pravděpodobně fotomontáž. Vozy též zatím žádné nevlastní.

  • Leo Expres v poslední době jezdí velmi slušně zaplněný. I přes poměrně značné nepodlézání s cenou.
    A pokud SŽDC opravdu zvedne poplatky z 60% na 100%. Myslím, že to bude Leoš, kdo se bude smát naposled.

    • Jediný jeho problém je, že si objednal jednosystémové stroje. Což ho bude stát pravděpodobně hodně peněz. A riziko nehlídaných přejezdů v ČR.

    • A také poměrně časté zpoždění. Na to, kolik vlaků provozují patří vlaky LeoExpresu k nejčastěji hlášeným. Většinou z důvodu obratu soupravy od zpožděného vlaku.

    • Naopak to celé spolu souvisí. Jen několik jednotek, max. utilizace v provozu, největší náchylnost na přenos zpoždění na další spoje v oběhu.

    • Hmmm, chápu. Ale takhle si nepředstavuji moderního evropského železničního dopravce……..