Dopravci Infrastruktura Železnice

10 let rychlovlaků Barcelona – Madrid. Cestujících přibylo šestinásobně, železnice porazila letadla

Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE
Rychlovlak AVE Class 103 (Siemens Velaro) mezi Madridem a Barcelonou. Foto: RENFE

Deset let provozu rychlovlaků mezi Barcelonou a Madridem oslavily tento týden španělské železnice RENFE. Data z provozu ukazují, že jde o trať, kde vysokorychlostní železnice přivedla do vlaků úplně nové cestující i pasažéry z letadel. Vlaky jsou dnes na trase mezi dvěma největšími španělskými městy nejsilnějším dopravním prostředkem.

RENFE ve své zprávě oznámilo, že od otevření 20. února 2008 využilo rychlovlaky na této trase 85,5 milionu lidí. Podstatně zajímavější než celková čísla je ale vývoj po letech.

Loni na trase jelo 11,24 milionu lidí, nejvíce v historii. První rok provozu přitom vlakem jelo 5,69 milionu lidí.  Při pohledu více do historie je ale růst ještě zajímavější. V roce 2008 se otevřela celá trať kompletně, od roku 2003 už jezdily rychlovlaky v úseku Madrid-Zaragoza-Lleida, od roku 2006 do Camp de Tarragona. Před uvedením těchto úseků do provozu na trase jezdilo 1,98 milionu cestujících ročně. Počty cestujících tak za 15 let stouply na téměř šestinásobek.

RENFE dnes tvrdí, že vlaky ovládají 63 % trhu dopravy mezi oběma městy. Cestující ubyli hlavně leteckým společnostem, které na trase létaly ve velmi krátkých intervalech. Ještě v roce 2006 šlo dokonce o nejvytíženější letecké spojení na světě. I tak je ale letecké spojení stále velmi silné, podle posledních statistik druhé nejvytíženější v Evropě. Řada cestujících používá lety pro přestup na dálkové spoje. Často je letadlo i levnější: běžně se dá zpáteční letenka sehnat pod dva tisíce korun, vlak bývá s výjimkou akcí dvojnásobně dražší.

Výhodou vlaku je čas: cesta z centra do centra trvá 2,5 hodiny, vlak na 621 kilometrů (tedy stejná vzdálenost jako z Prahy do Spišské Nové Vsi) dlouhé trase dosahuje rychlosti až 310 kilometrů za hodinu. Letadlu trvá cesta hodinu a dvacet minut, pokud se ale započte i cesta na letiště a nutný čas pro odbavení a bezpečnostní kontrolu, tak stráví cestující na cestě mnohem déle.

Španělské rychlovlaky  i přes velký růst počtu cestujících nebývají udávány jako vzorový příklad využití vysokorychlostní železnice. Na trase panuje stále monopol státního dopravce, vlaky nejezdí příliš často, většinou jen jednou za hodinu a jsou stále drahé. Například v Itálii mezi Římem a Milánem jezdí vlaky podstatně častěji, o zákazníky se pere státní Trenitalia a soukromé NTV. Tomu odpovídají i ceny, které jsou proti Španělsku poloviční (trasy Milán – Řím je o zhruba 100 km kratší).

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Kdyby se osamostatnilo Katalánsko, tak by provoz dle mě dost poklesl.

  • Nic takového jako levné rychlovlaky neexistuje.
    Náklady jsou značné a ceny jízdenek s dotacemi bývají zpravidla dražší než letenky bez dotací.
    Kdo chce levnou dopravu tomu zbývá pomalý vlak, nebo bus.

    • Za prvé, vysokorychlostní provoz dotovaný není.
      Za druhé, letecká doprava je osvobozena od řady daní – například spotřební daň z paliva.
      Za třetí, pomalý vlak není v přepočtu na oskm levnější než rychlý vlak, naopak je dražší. Pokud je tam jízdné levnější, je to díky dotacím – pomalý vlak má hodně zastávek a proto bývá dotován coby veřejná služba.

    • Studie na rychlovlaky v ČR uváděla cenu jízdenky Praha – Brno jedním směrem 250 Kč.
      To bez dotací nedokáže ani pánbůh.

    • Nicky> nezajímá mě nějaká studie. Mně stačí prostý fakt, že rychlý vlak má nižší náklady. Zda se to projeví v nižší ceně jízdného, nebo v nižších dotacích, je podružné. Obojí je úspora (první pro cestující, druhé pro stát).

  • Ve Španělsku se převádí cestující z letadel, v Česku z aut. 😀

    • V Česku se též převáděli cestující z letadel do vlaků, týkalo se to spojení Praha-Ostrava (auta vytáhla lidi z letadel po zprovoznění D1+D2 na trase Praha-Bratislava a Praha-Brno).

  • Jako největší nevýhodu vidím právě ve článku zmíněnou cenu. Vlak je zde prostě strašně drahej. Díval jsem se na vícero dnů 2-3 měsíce dopředu a cena za třitu turista (2. třída) se v cenové nabídce promo pohybuje kolem 70 eur (asi nejlevnější rychlej spoj tam byl za 58 eur). I Deutsche Bahn nabízejí se Sparschiene Mnichov Berlín od 29 eur což je podobná vzdálenost.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora